Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Ortak Yazılı Sınav Sistemine İlişkin Görüşleri

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 65 - 92, 29.03.2025
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1654824

Abstract

Bu araştırmada Kırşehir ili sınırları içinde görev yapan fen bilimleri öğretmenlerinin, Millî Eğitim Bakanlığı’nın Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği kapsamında 9/9/2023 tarihli ve 32304 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği’ne dayanarak uygulamaya koymuş olduğu “Ortak Yazılı Sınav” hakkında görüşleri alınmıştır. Bu araştırma, kesitsel tarama modelinden faydalanılarak gerçekleştirilen betimsel bir çalışmadır. Örneklem, seçkili örnekleme yöntemiyle belirlenmiş; ön tarama sonucunda adaylar arasında gönüllü olan öğretmenler içinden amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme tekniği ile seçilmiştir. Araştırmada araştırmacılar tarafından geliştirilen, 15 adet kapalı uçlu ve 1 adet açık uçlu olmak üzere toplam 16 sorudan oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Anket formunun geçerlilik analizi sonucunda KGO oranı 0,99; KGI oranı ise 0,96 olarak hesaplanmıştır. Veriler toplandıktan sonra ilk olarak uygulama sürecinden elde edilen bilgilerin eksiksiz olması sağlanmıştır. Bu doğrultuda sorulara verilen yanıtların eksik olup olmadığı, verilen cevapların sorularla uyumlu olup olmadığı ve eğer varsa yanıt yazma sürecinin veya yanıtların kodlanma sürecinin tüm formlar ve yapılan görüşmeler için aynı olup olmadığı kontrol edilmiştir. Bu kapsamda çalışmanın tarama aşamasına toplam 91 öğretmen katılmış olup, üç öğretmenin cevapları tutarsız bulunduğu için araştırma dışında bırakılıp 88 öğretmenle tamamlanmıştır. Bu çalışma, ortaokul fen bilimleri öğretmenlerinin ortak yazılı sınav uygulamalarına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir.

References

  • Açıkgöz, M., & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Arduç, M. A. (2024). Millî Eğitim Bakanlığı Ortak Yazılı Sınavı ile Öğretmen Yazılı Sınavının Karşılaştırılması ve Öğretmen Görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, (99), 234-249.
  • Arı, A., & İnci, T. (2015). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin ortak sınav sorularının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 17-50.
  • Atılgan, H. (Ed.). 2006. Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Ayhan, İ. (2010). Eğitimcilere yol göstermesi açısından TAB analiz programı kullanarak başarı testi hazırlama sürecinde izlenecek adımlar. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 1(2), 79-101.
  • Birinci, D. K. (2014). Merkezi sistem ortak sınavlarında ilk deneyim: Matematik dersi. Journal of Research in Education and Teaching, 3(2), 8-16.
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri (Basılı kitap). Pegem Akademi, Ankara.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1998). Research methods in education. London: Routledge.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). Newyork, NY: McGraw-Hill.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 40-57.
  • Güneş, M. H. & Serdaroğlu, C. (2018). Bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinde geliştirilen başarı testinin geçerliliği ve güvenirliği. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 35-40.
  • Kahraman, İ. (2014). Merkezi ortak sınav uygulamasının etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 53-73.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kaya, M., & Savrun, B. M. (2015). Ortaöğretime Geçiş Sistemi Ortak Sınavlarına Girecek Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yeni Sempozyum, 53(3), 32-42.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P., & Kırbağ-Zengin, F. (2019). Sistemler akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 96-114.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel araştırma: Tasarım, yazım ve yayım teknikleri (2. baskı). Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Ormancı, Ü., Çepni, S., & Ülger, B. B. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin ortaöğretime geçiş ortak sınavları hakkındaki görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 2(1), 1-15.
  • Özcan, B. N., & Göğebakan Yıldız, D. (2017). Velilerin çocuklarının matematik ödevlerine karşı görüş ve katılımlarının incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(4), 59-71.
  • Özcan, H., Koca, E., & Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Özçelik, D. A. (2010). Ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi, Ankara.
  • Özdemir, E. (2015). Tarama Yöntemi. M. Metin (Ed.). Kuramdan uygulamaya eğitim bilimlerinde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 77 – 97). Pegem Akademi, Ankara.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S., & Taş, M. M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman University Journal of Science, 4(2), 91-108.
  • Resmi gazete, (2023). Yazılı Uygulamaya Yönelik Esaslar ile İlgili Bazı Hükümler, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/09/20230909-2.htm
  • Sezer, S. (2019). Millî Eğitim Bakanlığı yerli PISA model ‘ABİDE’ (akademik becerilerin izlenmesi ve değerlendirilmesi) tanıtımı yapıldı. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/334194982
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı Yayınevi, Ankara.
  • Timur, S., Doğan, F., İmer-Çetin, N., Timur, B., & Işık, R. (2019). Developing achievement test on cell subject for 6th grade: A validity and reliability study. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(2), 1202-1219.
  • Wößmann, L. (2005). Ursachenkomplexe der PISA-Ergebnisse: Untersuchungen auf Basis der internationalen Mikrodaten (No. 16). Ifo Working Paper.
  • Yıldız, S., Keçeci, G., & Zengin, F. K. (2019). Dengeli beslenme akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 848-868.

Science Teachers' Opinions on Common Written Examination System

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 65 - 92, 29.03.2025
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1654824

Abstract

The opinions of science teachers working in Kırşehir province were taken about the ‘Common Written Examination’ that the Ministry of National Education has put into practice based on the Ministry of National Education Measurement and Evaluation Regulation published in the Official Gazette dated 9/9/2023 and numbered 32304 within the scope of the Regulation on Preschool Education and Primary Education Institutions. This research is a descriptive study utilizing the cross-sectional survey model. The sample was determined by selective sampling method and selected by criterion sampling technique, which is one of the purposeful sampling methods, among the teachers who volunteered among the candidates as a result of the preliminary screening. In the study, a questionnaire form consisting of demographic characteristics developed by the researchers, 15 closed-ended questions and 1 open-ended question, totaling 16 questions, was used. As a result of the validity analysis of the questionnaire form, the CVR (Content Validity Ratio) ratio was calculated as 0.99 and the CVI (Content Validity Index) ratio as 0.96. After the data were collected, firstly, it was ensured that the information obtained from the application process was complete. In this direction, it was checked whether the answers given to the questions were incomplete, whether the answers given were compatible with the questions, and whether the answer writing process or the coding process of the answers, if any, was the same for all forms and interviews. In this context, a total of 91 teachers participated in the screening phase of the study. Three teachers were excluded from the study because their responses were found to be inconsistent. This study aims to reveal the views of secondary school science teachers on common written exam practices.

References

  • Açıkgöz, M., & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Arduç, M. A. (2024). Millî Eğitim Bakanlığı Ortak Yazılı Sınavı ile Öğretmen Yazılı Sınavının Karşılaştırılması ve Öğretmen Görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, (99), 234-249.
  • Arı, A., & İnci, T. (2015). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersine ilişkin ortak sınav sorularının değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 17-50.
  • Atılgan, H. (Ed.). 2006. Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Ayhan, İ. (2010). Eğitimcilere yol göstermesi açısından TAB analiz programı kullanarak başarı testi hazırlama sürecinde izlenecek adımlar. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 1(2), 79-101.
  • Birinci, D. K. (2014). Merkezi sistem ortak sınavlarında ilk deneyim: Matematik dersi. Journal of Research in Education and Teaching, 3(2), 8-16.
  • Bolat, A., & Karamustafaoğlu, S. (2019). “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri (Basılı kitap). Pegem Akademi, Ankara.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1998). Research methods in education. London: Routledge.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). Newyork, NY: McGraw-Hill.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 40-57.
  • Güneş, M. H. & Serdaroğlu, C. (2018). Bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinde geliştirilen başarı testinin geçerliliği ve güvenirliği. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 35-40.
  • Kahraman, İ. (2014). Merkezi ortak sınav uygulamasının etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 53-73.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kaya, M., & Savrun, B. M. (2015). Ortaöğretime Geçiş Sistemi Ortak Sınavlarına Girecek Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yeni Sempozyum, 53(3), 32-42.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P., & Kırbağ-Zengin, F. (2019). Sistemler akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 96-114.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel araştırma: Tasarım, yazım ve yayım teknikleri (2. baskı). Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Ormancı, Ü., Çepni, S., & Ülger, B. B. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin ortaöğretime geçiş ortak sınavları hakkındaki görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 2(1), 1-15.
  • Özcan, B. N., & Göğebakan Yıldız, D. (2017). Velilerin çocuklarının matematik ödevlerine karşı görüş ve katılımlarının incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(4), 59-71.
  • Özcan, H., Koca, E., & Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Özçelik, D. A. (2010). Ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi, Ankara.
  • Özdemir, E. (2015). Tarama Yöntemi. M. Metin (Ed.). Kuramdan uygulamaya eğitim bilimlerinde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 77 – 97). Pegem Akademi, Ankara.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S., & Taş, M. M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman University Journal of Science, 4(2), 91-108.
  • Resmi gazete, (2023). Yazılı Uygulamaya Yönelik Esaslar ile İlgili Bazı Hükümler, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/09/20230909-2.htm
  • Sezer, S. (2019). Millî Eğitim Bakanlığı yerli PISA model ‘ABİDE’ (akademik becerilerin izlenmesi ve değerlendirilmesi) tanıtımı yapıldı. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/334194982
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Yargı Yayınevi, Ankara.
  • Timur, S., Doğan, F., İmer-Çetin, N., Timur, B., & Işık, R. (2019). Developing achievement test on cell subject for 6th grade: A validity and reliability study. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(2), 1202-1219.
  • Wößmann, L. (2005). Ursachenkomplexe der PISA-Ergebnisse: Untersuchungen auf Basis der internationalen Mikrodaten (No. 16). Ifo Working Paper.
  • Yıldız, S., Keçeci, G., & Zengin, F. K. (2019). Dengeli beslenme akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 848-868.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science and Mathematics Education (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Burak Çiftçi 0000-0002-3222-4557

Abdullah Aydın 0000-0002-8741-3451

Publication Date March 29, 2025
Submission Date March 10, 2025
Acceptance Date March 27, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Çiftçi, B., & Aydın, A. (2025). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Ortak Yazılı Sınav Sistemine İlişkin Görüşleri. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 10(1), 65-92. https://doi.org/10.37995/jotcsc.1654824

Creative Commons Lisansı
Bu eser CC-BY ile lisanslanmıştır.

This journal is licensed with Creative Commons Atıf 4.0 International License.