Bu araştırmada Kırşehir ili sınırları içinde görev yapan fen bilimleri öğretmenlerinin, Millî Eğitim Bakanlığı’nın Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği kapsamında 9/9/2023 tarihli ve 32304 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği’ne dayanarak uygulamaya koymuş olduğu “Ortak Yazılı Sınav” hakkında görüşleri alınmıştır. Bu araştırma, kesitsel tarama modelinden faydalanılarak gerçekleştirilen betimsel bir çalışmadır. Örneklem, seçkili örnekleme yöntemiyle belirlenmiş; ön tarama sonucunda adaylar arasında gönüllü olan öğretmenler içinden amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme tekniği ile seçilmiştir. Araştırmada araştırmacılar tarafından geliştirilen, 15 adet kapalı uçlu ve 1 adet açık uçlu olmak üzere toplam 16 sorudan oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Anket formunun geçerlilik analizi sonucunda KGO oranı 0,99; KGI oranı ise 0,96 olarak hesaplanmıştır. Veriler toplandıktan sonra ilk olarak uygulama sürecinden elde edilen bilgilerin eksiksiz olması sağlanmıştır. Bu doğrultuda sorulara verilen yanıtların eksik olup olmadığı, verilen cevapların sorularla uyumlu olup olmadığı ve eğer varsa yanıt yazma sürecinin veya yanıtların kodlanma sürecinin tüm formlar ve yapılan görüşmeler için aynı olup olmadığı kontrol edilmiştir. Bu kapsamda çalışmanın tarama aşamasına toplam 91 öğretmen katılmış olup, üç öğretmenin cevapları tutarsız bulunduğu için araştırma dışında bırakılıp 88 öğretmenle tamamlanmıştır. Bu çalışma, ortaokul fen bilimleri öğretmenlerinin ortak yazılı sınav uygulamalarına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir.
The opinions of science teachers working in Kırşehir province were taken about the ‘Common Written Examination’ that the Ministry of National Education has put into practice based on the Ministry of National Education Measurement and Evaluation Regulation published in the Official Gazette dated 9/9/2023 and numbered 32304 within the scope of the Regulation on Preschool Education and Primary Education Institutions. This research is a descriptive study utilizing the cross-sectional survey model. The sample was determined by selective sampling method and selected by criterion sampling technique, which is one of the purposeful sampling methods, among the teachers who volunteered among the candidates as a result of the preliminary screening. In the study, a questionnaire form consisting of demographic characteristics developed by the researchers, 15 closed-ended questions and 1 open-ended question, totaling 16 questions, was used. As a result of the validity analysis of the questionnaire form, the CVR (Content Validity Ratio) ratio was calculated as 0.99 and the CVI (Content Validity Index) ratio as 0.96. After the data were collected, firstly, it was ensured that the information obtained from the application process was complete. In this direction, it was checked whether the answers given to the questions were incomplete, whether the answers given were compatible with the questions, and whether the answer writing process or the coding process of the answers, if any, was the same for all forms and interviews. In this context, a total of 91 teachers participated in the screening phase of the study. Three teachers were excluded from the study because their responses were found to be inconsistent. This study aims to reveal the views of secondary school science teachers on common written exam practices.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science and Mathematics Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2025 |
Submission Date | March 10, 2025 |
Acceptance Date | March 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
Bu eser CC-BY ile lisanslanmıştır.
This journal is licensed with Creative Commons Atıf 4.0 International License.