Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Yatçılığın ve Yat Yarışçılığının Son 20 Yılı: Ekonomik Büyüme, Çevresel Kaygılar ve Gelecek Öngörüleri

Year 2024, Volume: 1 Issue: 2, 17 - 29, 31.10.2024

Abstract

Son 20 yılda Türkiye’de yat yelkenciliği hem ekonomik hem de turistik açıdan önemli bir gelişim göstermiştir. Yelkencilik sporuna olan ilginin artmasıyla birlikte, marina sayısı ve kısa dönem tekne kiralama firmalarının sayısı da belirgin şekilde yükselmiştir. Bu durum, yerli ve yabancı turistlerin Türkiye’nin doğal güzelliklerini keşfetmesine olanak tanırken, bölgedeki ekonomik canlılığı artırmıştır. Ancak, marina sayısındaki artışa rağmen talebin aşırı derece yükselmesi, marina ücretlerinde de önemli bir artışa yol açmıştır. Bu durum, bazı yelkenciler için ekonomik zorluklar yaratırken, çevresel kaygıları da beraberinde getirmiştir. Sayısı artan yat filosunun deniz ekosistemine etkileri sürdürülebilir yelkencilik ve deniz turizmi açısından dikkatle ele alınması gereken bir meseledir. Ayrıca, yelkenli yat yarışları ve uluslararası etkinlikler, Türkiye’nin yelken sporundaki potansiyelini ve uluslararası arenadaki konumunu güçlendirmiştir. Gelecek yirmi yıl içerisinde teknolojik gelişimler, sürdürülebilirlik gereksinimleri ve çevresel farkındalığın artışıyla, yat filolarında büyük bir dönüşüm yaşanması beklenmektedir. Elektrikli ve hibrit yatların kullanımı yaygınlaşması ile birlikte, dizel motorlarının kullanımı azalarak daha çevre dostu bir denizcilik sektörü yaratılacaktır. Otonom sistemler ve yapay zekâ teknolojileri, akıllı yatları ve güvenli seyir olanaklarını artırırken, enerji verimliliği ile daha uzun menzilli seferler mümkün olacaktır. Aynı zamanda, çevre dostu üretim yöntemleri, geri dönüştürülebilen malzemeler ve ileri biyolojik arıtma sistemleri gibi sürdürülebilirlik uygulamaları da yatçılık endüstrisinin merkezinde yer alacaktır. Dijitalleşmenin hızlanmasıyla kısa dönemli tekne kiralama sektörü, paylaşımlı yat kullanımı gibi yenilikçi iş modelleriyle büyürken, çevresel regülasyonlar da yat operasyonlarının çevreye etkilerini sınırlamak için daha yoğun uygulanacaktır. Bu dönüşüm, denizcilik eğitimi ve yeni nesil yelkencilerin yetiştirilmesine de katkı sağlayarak daha sorumlu bir yatçılık sektörü inşa edilmesine olanak sağlayacaktır.

References

  • Bahar, O. (2003). Kitle Turizminin Çevre Üzerindeki Olası Etkileri: Bodrum Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 14(2), 150–158.
  • İkiz, A. (2016). The Importance Of Coastal Marinas In City Branding: Evaluation Of Muğla City In Turkey. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 2–23.
  • Kozan, G. Y., Özdemir, S. S., & Günlü, E. (2014). Turizm Yazınında Deniz Turizmi’nin Olgusal Gelişimi. Denizcilik Fakültesi Dergisi, 6(2), 112–129.
  • Marangoz, M., & İnan Özberk, T. M. (2021). Türkiye’de Marina İşletmeciliği ve Müşterilerin Marina Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Kavramsal Bir Çalışma. International Journal of Contemporary Tourism Research, 160–177. doi: 10.30625/ijctr.942705
  • Narin, M. (2006). Ayvalik Ve Burhaniye İlçelerinin Yat Turizmi Arzi Ve Sorunlari. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 127–145. Retrieved from http://www.denizcilik.gov.tr/mevzuat.
  • Şener, Ş., Şener, E., & Varol, S. (2020). Kaş (Antalya) Kiyi Bölgesinin Mikrobiyolojik Kirlilik Değerlendirmesi. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 8(3), 753–765. doi: 10.21923/jesd.723444
  • Stenius, I., Rosén, A., & Kuttenkeuler, J. (2011). On structural design of energy efficient high-speed craft. Marine Structures, 24(1), 43–59. doi: 10.1016/j.marstruc.2011.01.001
  • Yüksek, G. (2013). Türkiye’de Yat ve Marina İşletmeciliği: İstihdam Değerlendirmesi İçin Mevcut Durum Analizi. Beykoz Akademi Dergisi, 1(1), 59–84.

The Last 20 Years of Yachting and Yacht Racing in Turkey: Economic Growth, Environmental Concerns, and Future Projections

Year 2024, Volume: 1 Issue: 2, 17 - 29, 31.10.2024

Abstract

In the last 20 years, yacht sailing in Turkey has experienced significant growth both economically and in tourism. As interest in sailing has increased, the number of marinas and short-term boat rental companies has risen noticeably, allowing domestic and international tourists to explore Turkey’s naturabeauty while boosting the region's economic vitality. However, the surge in demand, despite the rise in marina numbers, has led to a significant increase in marina fees, creating economic challenges for some sailors and raising environmental concerns. The growing yacht fleet’s impact on the marine ecosystem needs careful consideration in terms of sustainable sailing and marine tourism. Moreover, yacht races and international events have strengthened Turkey’s potential in sailing sports and its position globally. Over the next twenty years, technological advancements, sustainability requirements, and heightened environmental awareness are expected to transform yacht fleets, with electric and hybrid yachts replacing diesel engines for a more eco-friendly maritime sector. Autonomous systems and artificial intelligence will enhance smart yachts and safe navigation, improving energy efficiency and enabling longer-range voyages. Sustainability practices, including eco-friendly production methods, recyclable materials, and advanced biological treatment systems, will also become central to the industry. As digitalization accelerates, the short-term boat rental sector will grow through innovative models like shared yacht usage, and stricter environmental regulations will be implemented to minimize the impact of yacht operations. This transformation will contribute to maritime education and the training of new generations of sailors, fostering a more responsible yachting industry.

References

  • Bahar, O. (2003). Kitle Turizminin Çevre Üzerindeki Olası Etkileri: Bodrum Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 14(2), 150–158.
  • İkiz, A. (2016). The Importance Of Coastal Marinas In City Branding: Evaluation Of Muğla City In Turkey. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 2–23.
  • Kozan, G. Y., Özdemir, S. S., & Günlü, E. (2014). Turizm Yazınında Deniz Turizmi’nin Olgusal Gelişimi. Denizcilik Fakültesi Dergisi, 6(2), 112–129.
  • Marangoz, M., & İnan Özberk, T. M. (2021). Türkiye’de Marina İşletmeciliği ve Müşterilerin Marina Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Kavramsal Bir Çalışma. International Journal of Contemporary Tourism Research, 160–177. doi: 10.30625/ijctr.942705
  • Narin, M. (2006). Ayvalik Ve Burhaniye İlçelerinin Yat Turizmi Arzi Ve Sorunlari. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 127–145. Retrieved from http://www.denizcilik.gov.tr/mevzuat.
  • Şener, Ş., Şener, E., & Varol, S. (2020). Kaş (Antalya) Kiyi Bölgesinin Mikrobiyolojik Kirlilik Değerlendirmesi. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 8(3), 753–765. doi: 10.21923/jesd.723444
  • Stenius, I., Rosén, A., & Kuttenkeuler, J. (2011). On structural design of energy efficient high-speed craft. Marine Structures, 24(1), 43–59. doi: 10.1016/j.marstruc.2011.01.001
  • Yüksek, G. (2013). Türkiye’de Yat ve Marina İşletmeciliği: İstihdam Değerlendirmesi İçin Mevcut Durum Analizi. Beykoz Akademi Dergisi, 1(1), 59–84.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Maritime Transportation and Freight Services
Journal Section 1
Authors

Begüm Sözen 0000-0003-0134-0296

Ayberk Sözen 0000-0002-9657-5567

Publication Date October 31, 2024
Submission Date October 1, 2024
Acceptance Date October 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Sözen, B., & Sözen, A. (2024). Türkiye’de Yatçılığın ve Yat Yarışçılığının Son 20 Yılı: Ekonomik Büyüme, Çevresel Kaygılar ve Gelecek Öngörüleri. Ege Üniversitesi Ulaştırma Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), 17-29.