Psikocoğrafya alanında yapılan çalışmalar, bireylerin duygusal ve zihinsel deneyimlerini mekânsal faktörlerle ilişkilendirmektedir. Bu bağlamda kentler, insanların algılayış şekilleri ve deneyimleriyle birlikte anlam kazanmaktadır. Her kent, karakteristik fiziksel ögelere sahiptir ve bu fiziksel ögeler aynı zamanda kent kimliğini oluşturan imgeler olarak da tanımlanmaktadır. Bir kentsel ögenin, imge özelliği kazanabilmesi için toplumsal bellekte yer edinebilmiş olması gerekir. Kent belleğini oluşturan fiziksel ögeler; meydanlar, sokaklar, heykeller, anıtsal yapılar, bireyin yaşadığı deneyimler ile anlam kazanır. Her bireyin, kenti algılama biçimi, yaşadığı deneyim ve anılarla farklılaşmaktadır. Bireyin zihninde oluşan kent imgelerini algılamak için zihin haritası yöntemi kullanılmaktadır. Bu çalışmada da zihin haritası yöntemiyle, farklı katılımcıların zihnindeki, Şanlıurfa kentini oluşturan kentsel imgelerin belirlenmesi hedeflenmektedir. Farklı yaş, cinsiyet ve eğitim seviyesine sahip 20 birey tarafından oluşturulan Şanlıurfa zihin haritaları, Kevin Lynch’in Kent İmgesi bileşenleri (yollar, kenarlar, bölgeler, odak noktaları, işaret ögeleri) ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda bireylerin kenti algılayış biçimlerinin; yaşadıkları bölge, yaş ve eğitim seviyelerine göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Özellikle katılımcıların zihin haritalarındaki kullanım sıklığına bakıldığında, tarihi bölgenin ve turistik mekânların, en çok bahsedilen kentsel imgeler olduğu görülmüştür. Bireysel zihin haritalarındaki kentsel imgelerin kullanım sıklığı, toplumsal belleğin ipuçlarını vermektedir. Belirlenen bu kentsel imgelerin, geleceğe aktarılabilmesi; Şanlıurfa kentinin sahip olduğu kollektif belleğin sürdürülebilirliği açısından önem taşımaktadır.
Studies in the field of psychogeography relate individuals' emotional and mental experiences to environmental factors. In this context, cities gain meaning with people's perceptions and experiences. Each city has its characteristic physical elements and they also play a role as images that form the urban identity. In order for an urban element to become an image, it must have a place in the collective memory. The physical elements that constitute the city’s memory (squares, streets, sculptures, monumental buildings) gain meaning through the experiences of individuals. Each person’s perception of the city is differentiated by their experiences and memories. The cognitive mapping method is used to perceive the urban images formed in a person's mind. This study aims to determine the urban images that constitute the city of Şanlıurfa in the minds of different participants using the cognitive mapping method. Şanlıurfa cognitive mappings created by 20 people with different ages, genders, and educational levels were analysed using Kevin Lynch's components of the City Image. As a result of the study, it was found that the way individuals perceive the city differs according to the region they live in, as well as their age and education level. Looking specifically at the frequency of use in the cognitive maps, it was observed that the historical region and tourist attractions were the most frequently mentioned urban images. The frequency of use of urban images in individual cognitive maps gives clues to collective memory. The transmission of these identified urban images to future generations is significant for the sustainability of the collective memory of the city of Şanlıurfa.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Urban Morphology, Urban Analysis and Development, History and Theory of the Built Environment |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | November 19, 2024 |
Acceptance Date | December 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1-2 |