Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Halk Sağlığı Hemşireliği Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 26 - 38, 30.04.2020

Abstract

Giriş: Bu araştırma Türkiye’de halk sağlığı hemşireliği alanında yapılan doktora tezlerinin özelliklerinin değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır.

Yöntem: Retrospektif tanımlayıcı olarak yapılan çalışmada; tezlere Türkiye Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) “Ulusal Tez Merkezi” veri tabanı taranarak ulaşılmıştır. Araştırmada 1977-2019 yılları arasında halk sağlığı hemşireliği alanında yapılmış ve tam metnine ulaşılabilen doktora tezleri taranmıştır. Tezler anket formu ile değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 21.0 programı kullanılarak sayı ve yüzdelik oranları değerlendirilmiştir.

Bulgular: Bu çalışmada tam metnine ulaşılan 129 doktora tezi incelenmiştir. İncelenen tezlerin %59.7’sinin 2011 yılı ve sonrasında yapıldığı saptanmıştır. Tezlerin % 47.3’ünün örneklem grubunu yetişkin bireylerin oluşturduğu, çalışmaların %80.6’sının tek aşamalı kantitatif olduğu bulunmuştur. Tezlerin %18.6’sının konusu sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ele alındığı ve %51.2’sinde model kullanıldığı ve %74.4’ünün bir dergide yayınlandığı saptanmıştır.

Sonuç: Halk sağlığı hemşireliği alanında yapılan doktora tez çalışmalarının özellikle 2011 yılından itibaren artış göstermekte olduğu, tez konularının fazla çeşitlilik göstermediği ve daha çok sağlığı geliştirme konularına ağırlık verildiği belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçların halk sağlığı hemşireliği alanında gelecekte yapılacak tezlere ışık tutacağı umulmaktadır.

Supporting Institution

yok

Project Number

Projeye başvurulmamıştır

References

  • Akbulut, H.İ., Şahin, Ç., & Çepni, S. (2013). Doktora Tez Sürecinde Karşılaşılan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. . Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 50-69.
  • Akdemir, N., Özdemir, L., Akyar, İ. (2011). Türkiye'de mezuniyet sonrası eğitim kapsamında iç hastalıkları hemşirelik eğitiminin durumu. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(1):50-8.
  • Ardahan, M., Özsoy, S. (2015).Türkiye’de Hemşirelik araştırmalarındaki eğilimler: Yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(4): 516-34.
  • Arslan, F. (2005). Nursing image of present-day and factors which influence this image. Hastane Yaşam Dergisi, 1(3),30–40.
  • Arslan, F., Uzun, Ş., & Oflaz, F. (2010). Characteristics experienced difficulties and usage of doctoral dissertations in nursing in Turkey. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 2(2),110-112.
  • Bahar, Z., Aydoğdu Gördes, N. (2019). Hemşirelikte Doktora Programları ve Standardizasyonun Sağlanması. J Public Health Nurs. 1(1), 54-63.
  • Caan, W., & Cole, M. (2012). How much doctoral research on clinical topics is published?. BMJ Evidence-Based Medicine, 17(3), 71-74.
  • Ergöl, Ş. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde hemşirelik eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi,1(3),152-5. Karadağ, N., Özdemir, S. (2017). Türkiye’de doktora eğitimi sürecine ilişkin öğretim üyelerinin ve doktora öğrencilerinin görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 267-281.
  • Kim, MJ., Lee, H., Kim, HK., Ahn, YH., Kim, E., Yun, SN., & Lee, KJ. (2010). Quality of faculty, students, curriculum and resources for nursing doctoral education in Korea: A focus group study. International Journal of Nursing Studies, 47,295–306.
  • Kim, M.J., McKenna, H.P., & Ketefian, S. (2006). Global quality criteria, standards, and indicators for doctoral programs in nursing; literature review and guideline development. International Journal of Nursing Studies, 43, 477–489.
  • Lee, J.H., Choe, M.A., & Hah, Y.S. (2012). Analysis of trends and contents of nursing doctoral dissertations in Korea. Journal of Korean Academy of Nursing, 42(2),302-309.
  • Kurban Kuzu, N., Ulusoy, M.F. (2008). Hemşirelik Doktora Derecesine Sahip Öğretim Üyelerinin Uluslararası Atıf İndeksleri Kapsamındaki Dergilerde Yayımlanan Bilimsel Makalelerinin Profili. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 3: 15-25.
  • Nelson, J.P., & Sacks, J.L.(2007). Faculty advisement on theses and dissertations, tips for organizing the process. Nurse Educator, 32(5),195-196.
  • Öncel, S., & Sümen, A. (2017). Türkiye’de Halk Sağlığı Hemşireliği Alanında Yürütülen Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 3(1), 20-28.
  • Özaydın, Z.(2002). Türkiye'de hemşireliğin başlaması ve son 3 yıldaki gelişmelerden örnekler. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics Law- History, 10(3), 258-262.
  • Spear, HJ. (2007). Nursing theory and knowledge development: A descriptive review of doctoral dissertations, 2000-2004. Advances in Nursing Science, 30(1):1-14.
  • Tel, H., & Sabancıoğulları, S. (2014). Psikiyatri hemşireliği doktora tezlerinin özellikleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3).
  • Ünsal, A., Sökmen, S. (2011). Atatürk üniversitesi hemşirelik yüksekokulu dergisinin makale ve yazar özellikleri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 14(4):10-6.
  • Ünsal, A., & Ergül, N. (2010). Türkiye’deki hemşirelik araştırmalarında kullanılan veri toplama araçları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1),432-438.
  • Ünsal, A., & Sökmen, S. (2011). Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisinin makale ve yazar özellikleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4),10-16.
  • Yavuz, M. (2004). Nursing doctoral education in Turkey. Nurse Education Today, 24(7), 553- 559.
  • YÖK, Ulusal Tez Merkezi., https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/.
  • Yükseköğretim Kurumu. (2018). Enstitülere göre lisansüstü mezun sayıları 2016-2017. Erişim: 12.01.2019. https://istatistik.yok.gov.tr/

Evaluating the Doctoral Theses in the Field of Public Health Nursing in Turkey

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 26 - 38, 30.04.2020

Abstract

Introduction: This study was conducted to evaluate the features of doctoral theses in the field of public health nursing in Turkey.

Method: In this retrospective and descriptive study, the theses were reached by scanning the “National Thesis Center”, which is a website of the Turkish Higher Education Institution. In the study, full texts of doctoral theses in the field of public health nursing were scanned. The theses were evaluated via a questionnaire. The data were evaluated by using the SPSSS 21.0 software via numbers and percentages.

Results: The full texts of 129 doctoral theses were investigated. The study found that 59.7% of the theses in the field were conducted in 2011 and after. In 47.3% of the theses, the sample group consists of adult individuals and 80.6% of the studies were is a one-step quantitative and the subject of 18.6% is health promotion behaviors. Models were used by 51.2% of the theses and 74.4% were published in a journal.

Conclusion: It has been determined that doctoral thesis studies in the field of public health nursing have been increasing especially since 2011, thesis topics did not show much variation and often health promotion issues were emphasized. It is thought that the results obtained from the research will be guide on future theses in the field of public health nursing

Project Number

Projeye başvurulmamıştır

References

  • Akbulut, H.İ., Şahin, Ç., & Çepni, S. (2013). Doktora Tez Sürecinde Karşılaşılan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. . Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 50-69.
  • Akdemir, N., Özdemir, L., Akyar, İ. (2011). Türkiye'de mezuniyet sonrası eğitim kapsamında iç hastalıkları hemşirelik eğitiminin durumu. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(1):50-8.
  • Ardahan, M., Özsoy, S. (2015).Türkiye’de Hemşirelik araştırmalarındaki eğilimler: Yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(4): 516-34.
  • Arslan, F. (2005). Nursing image of present-day and factors which influence this image. Hastane Yaşam Dergisi, 1(3),30–40.
  • Arslan, F., Uzun, Ş., & Oflaz, F. (2010). Characteristics experienced difficulties and usage of doctoral dissertations in nursing in Turkey. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 2(2),110-112.
  • Bahar, Z., Aydoğdu Gördes, N. (2019). Hemşirelikte Doktora Programları ve Standardizasyonun Sağlanması. J Public Health Nurs. 1(1), 54-63.
  • Caan, W., & Cole, M. (2012). How much doctoral research on clinical topics is published?. BMJ Evidence-Based Medicine, 17(3), 71-74.
  • Ergöl, Ş. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde hemşirelik eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi,1(3),152-5. Karadağ, N., Özdemir, S. (2017). Türkiye’de doktora eğitimi sürecine ilişkin öğretim üyelerinin ve doktora öğrencilerinin görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 267-281.
  • Kim, MJ., Lee, H., Kim, HK., Ahn, YH., Kim, E., Yun, SN., & Lee, KJ. (2010). Quality of faculty, students, curriculum and resources for nursing doctoral education in Korea: A focus group study. International Journal of Nursing Studies, 47,295–306.
  • Kim, M.J., McKenna, H.P., & Ketefian, S. (2006). Global quality criteria, standards, and indicators for doctoral programs in nursing; literature review and guideline development. International Journal of Nursing Studies, 43, 477–489.
  • Lee, J.H., Choe, M.A., & Hah, Y.S. (2012). Analysis of trends and contents of nursing doctoral dissertations in Korea. Journal of Korean Academy of Nursing, 42(2),302-309.
  • Kurban Kuzu, N., Ulusoy, M.F. (2008). Hemşirelik Doktora Derecesine Sahip Öğretim Üyelerinin Uluslararası Atıf İndeksleri Kapsamındaki Dergilerde Yayımlanan Bilimsel Makalelerinin Profili. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 3: 15-25.
  • Nelson, J.P., & Sacks, J.L.(2007). Faculty advisement on theses and dissertations, tips for organizing the process. Nurse Educator, 32(5),195-196.
  • Öncel, S., & Sümen, A. (2017). Türkiye’de Halk Sağlığı Hemşireliği Alanında Yürütülen Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 3(1), 20-28.
  • Özaydın, Z.(2002). Türkiye'de hemşireliğin başlaması ve son 3 yıldaki gelişmelerden örnekler. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics Law- History, 10(3), 258-262.
  • Spear, HJ. (2007). Nursing theory and knowledge development: A descriptive review of doctoral dissertations, 2000-2004. Advances in Nursing Science, 30(1):1-14.
  • Tel, H., & Sabancıoğulları, S. (2014). Psikiyatri hemşireliği doktora tezlerinin özellikleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3).
  • Ünsal, A., Sökmen, S. (2011). Atatürk üniversitesi hemşirelik yüksekokulu dergisinin makale ve yazar özellikleri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 14(4):10-6.
  • Ünsal, A., & Ergül, N. (2010). Türkiye’deki hemşirelik araştırmalarında kullanılan veri toplama araçları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1),432-438.
  • Ünsal, A., & Sökmen, S. (2011). Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisinin makale ve yazar özellikleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4),10-16.
  • Yavuz, M. (2004). Nursing doctoral education in Turkey. Nurse Education Today, 24(7), 553- 559.
  • YÖK, Ulusal Tez Merkezi., https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/.
  • Yükseköğretim Kurumu. (2018). Enstitülere göre lisansüstü mezun sayıları 2016-2017. Erişim: 12.01.2019. https://istatistik.yok.gov.tr/
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Health, Environmental Health
Journal Section Research Articles
Authors

Zühal Bahar This is me 0000-0002-9793-930X

Nihal Gördes Aydoğdu 0000-0002-5373-2788

Dilay Açıl 0000-0001-6654-4666

Burcu Cengiz 0000-0003-1753-7720

Ayşe Çal 0000-0002-2890-156X

Kübra Pınar Gürkan 0000-0002-0279-8189

Project Number Projeye başvurulmamıştır
Publication Date April 30, 2020
Submission Date February 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Bahar, Z., Gördes Aydoğdu, N., Açıl, D., Cengiz, B., et al. (2020). Türkiye’de Halk Sağlığı Hemşireliği Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin Değerlendirilmesi. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 2(1), 26-38.