This paper examines the employers' expected skills and perception of MIS through job adverts directed towards MIS graduates in the labor market. We collected job adverts aimed at MIS graduates from popular online platforms using the web scraping method, and we analyzed the data using computer-aided qualitative data analyze software. The collected data includes company and sector information, company location, offered job position, and job advert details. Our study presents the competencies expected from the MIS graduates in Turkey, and it compares the MIS job postings from the United States, where the theoretical foundations of the MIS field are laid, with the jobs from Turkey The study also addresses other departments mentioned in MIS job adverts. Thus, our study will have several contributions for policymakers in determining the MIS curriculum, revealing departments discussed together, and planning interdepartmental course selections, Double Major, and Minor programs.
Bu çalışma Türkiye işgücü piyasasında yönetim bilişim sistemleri (YBS) bölüm mezunlarına odaklanan iş ilanları üzerinden işverenlerin beklentilerini ve YBS algısını açıklamaya çalışmaktadır. Türkiye’deki önemli iş ilanı platformlarından YBS mezunlarına odaklanan iş ilanları metni web kazıma yöntemi ile toplanmış, ardından bilgisayar destekli nitel veri analiz yöntemlerinden yararlanarak içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında YBS bölümünün birlikte ele alındığı bölümler incelenmiş ve Türkiye’de YBS mezunlarından beklenen yetkinlikler YBS alanının teorik temellerinin atıldığı Amerika Birleşik Devletleri (ABD)’ndeki YBS iş ilanları ile karşılaştırmalar yapılarak sunulmaktadır. Böylece üniversitelerin YBS müfredatlarında olması gereken içeriklerin belirlenmesi, birlikte ele alınan bölümlerin ortaya konması, bölümler arası ders alımları, Çift Anadal ve Yandal programları planlanması konularında karar vericilere katkı sunması öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2022 |
Submission Date | November 17, 2021 |
Acceptance Date | March 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |