Since behavioral attitudes started to prevail
consuming and investment-based decisions of individuals, mental coding of gains
and losses using the value function of prospect theory is studied intensively
by Thaler (2008). The process, namely mental accounting, is the set of
cognitive operations used by individuals and households to organize, evaluate,
and keep track of financial activities. The scope of this study is analyzing
the behaviors of academicians in context of mental accounting and risk-based
components. The sampling frame of the study involves academicians from the
Faculty of Business Administration at Marmara University, Istanbul. The findings
reveal that mental accounting has an impact on risk perception. Furthermore, it
is seen that risk perceptions of academicians in terms of financial instruments
differ among demographic variables.
Günümüzde,
davranışsal tutum bireylerin tüketim ve yatırım kararlarına hâkim olmaya
başladığından, Thaler (2008), Beklenti Teorisi’ndeki değer fonksiyonunu
kullanarak kazanç ve kayıpların zihinsel kodlaması üzerinde yoğun olarak
araştırmalar yapmıştır. Zihinsel muhasebe olarak isimlendirilen bu süreç, bireylerin
ve hane halkının finansal aktivitelerini organize etmek, değerlendirmek ve
takip etmek için kullandığı bir dizi bilişsel operasyondan oluşmaktadır. Bu
çalışmanın amacı, zihinsel muhasebe ve risk bazlı bileşenler kapsamında
akademisyenlerin davranışlarını analiz etmektir. Çalışmanın örneklemini Marmara
Üniversitesi İşletme Fakültesi akademisyenleri oluşturmaktadır. Çalışmanın
bulguları, zihinsel muhasebenin risk algısı üzerinde etkisi olduğunu ortaya çıkartmıştır.
Ayrıca, akademisyenlerin, finansal araçlar üzerindeki risk algılarının
demografik değişkenler arasında farklılık gösterdiği de görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Acceptance Date | April 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |