Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın doksan
sekizinci maddesine istinaden milletvekillerinin kamu yararı açısından ihtiyaç
duydukları konularda tek başına veya toplu olarak verdikleri yazılı
önergeleriyle oluşturulan Meclis Araştırma Komisyonları ile İhtisas
Komisyonlarının oluşma, önerge verme ve çalışma usul ve esasları TBMM İç Tüzüğü
ile belirlenmektedir. TBMM Başkanlığına milletvekillerince birbirine yakın
konularda farklı zamanlarda verilen araştırma önergeleri de tek başlık altında
birleştirilerek araştırma komisyonları oluşturulmaktadır. Ülkemizin rekabet
gücünün ve güvenliğinin artırılmasında en önemli unsur olan nitelikli insan
gücünün yetiştirilmesinde eğitim, öğretim, müfredat, öğretmen, öğrenci ve
eğitim kurumları hakkında oluşturulan meclis araştırma komisyonu çalışmaları ve
raporları çok önemlidir. Önemli bir emek ve zaman harcanarak hazırlanan bu
raporlar eğitim ve öğretim alanında tüm paydaşlardan bilgi almak, sorun ve
beklentileri dinlemek suretiyle mevcut durumu belirlemekte, kanuni düzenleme ve
iyileştirme yapılması gereken sorunları ve beklentileri tespit etmekte,
gelişmiş ülkelerin politika ve uygulamalarıyla karşılaştırmaktadır. Raporlar
özel, kamu ve sivil toplum kuruluşlarınca alınması gereken tedbirleri
belirterek hem yürütme hem de yasama sürecine yol göstermektedir. Doküman
analizi ve yüzyüze yöntemiyle yaptığımız bu çalışmada eğitim ve öğretimle
doğrudan ilgili gördüğümüz 11 meclis araştırma komisyonu kurulduğu belirlenerek
bu komisyonların yayımladıkları raporlar incelenmiştir. Raporlarda sunulan
somut öneriler dikkate alınarak bunların yürütme ve yasamaya ne kadar yansıdığı
araştırılmıştır. Araştırma komisyonlarının ve raporlarının daha etkin olması
için öneriler getirilmiştir. Ayrıca, eğitim stratejisi ve geleceği açısından
önemli gördüğümüz okul dışı öğrenme konusunda da araştırma komisyonu kurularak
hazırlayacakları rapora istinaden İhtisas Komisyonu tarafından gereken kanuni
düzenlemeler yapılması için bazı öneriler getirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |