Bu
araştırmada, çevre eğitimi dersi kapsamında gerçekleştirilmiş olan alan
gezisinin öğretmen adaylarının HES’in çevresel etkilerine yönelik görüşleri ve tutumları
üzerine olan etkisinin belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemler
bir arada kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim
Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programı 2. sınıfta öğrenim görmekte olan
40 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; uygulama öncesi
ve sonrasındaki tutumlarını belirlemek amacıyla “Bilimsel Alan Gezisi Tutum
Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının gezi sonrası görüşlerini
belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Alan Gezisi Görüş
Belirleme Formu” son test olarak uygulanmıştır. Beş öğretmen adayı ile alan gezisi sonrasında yarı
yapılandırılmış görüşmeler yürütülmüştür. Nicel verilerin analizinde SPSS
programı kullanılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Elde edilen verilere göre, öğretmen adaylarının alan gezisi öncesi
ve sonrasında bilimsel alan gezilerine yönelik tutumlarında istatistiksel
açıdan anlamlı bir fark görülmemiştir (t=0.516; p> .05). Öte yandan, yapılan
bu gezi ile öğretmen adaylarının birçoğunun hidroelektrik santrallere yönelik
görüşlerinin farklı açılardan değişim gösterdiği, daha etkili bir alan
gezisinin düzenlenmesine yönelik görüşlerinin ise uzman kişiden bilgi
edinilmesi ve mekan seçimi üzerine yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen sonuçlar da diğer
sonuçları destekler nitelikte olup çevre eğitimi dersi kapsamında yapılan alan
gezilerinin dersin kalıcılığını arttırdığı, hidroelektrik santraller hakkında
daha detaylı bilgi sahibi olunduğu ve yenilenebilir enerji kaynaklarına daha
fazla önem verilmesi gerektiği şeklindedir. Bu sonuçlar neticesinde
araştırmanın, öğretmenlere ve araştırmacılara çevre eğitimi dersi kapsamında
sosyobilimsel konulara yönelik etkili alan gezilerinin düzenlenmesi noktasında
rehberlik edeceği düşünülmektedir.
Çevre eğitimi sosyobilimsel konular öğretmen adayları alan gezisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |