Science centers in Turkey have significant roles in informal science education learning environments since 2000s. Kocaeli Science Center which is affiliated unit to Kocaeli Metropolitan Municipality with the cooperation of TUBITAK, opened on 18 April, 2015, is one of the first examples of its field and is one of the most comprehensive one of all. In this study conducted in Kocaeli Science Center which operates as an informal educational environment, T.C. The Ministry of National Education Secondary Education Physics Course Curriculum was examined and experimental setups related to subjects of physics in the gallery areas were determined. The scientific experimental setups in the Kocaeli Science Center were matched with the units and topics included in the Curriculum, and their compatibility with each other was examined. It has been observed that a significant harmony has been achieved as a result of the study. The study was supported with Miles and Huberman (1994) Qualitative Data Analysis. The fact that this study has not been unconstructed before makes the analysis more significant. This study is intended to use as a guide for people who do academic studies related to physics, especially high school physics teachers, in order to use informal science educational environments more actively.
Türkiye’ de bilim merkezleri, 2000’ li yıllarla birlikte, okul dışı öğrenme ortamları arasında önemli bir konuma gelmeye başlamıştır. 18 Nisan 2015 yılında TÜBİTAK işbirliği ile Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’ ne bağlı bir birim olarak açılan Kocaeli Bilim Merkezi ise bu süreçteki örneklerin ilklerinden olup en kapsamlıları arasında yer almaktadır. Bir informal eğitim alanı olarak faaliyet gösteren Kocaeli Bilim Merkezi özelindeki bu çalışmada, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programı incelenmiş ve Kocaeli Bilim Merkezi galeri alanlarında bulunan fizik konusu ile ilişkili ve bu konuları işleyen düzenekler tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında Kocaeli Bilim Merkezi’ nde bulunan bilimsel düzenekler ile program içeriğindeki ünite ve konuların eşleştirilmeleri yapılmış ve birbiriyle uyumları analiz edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda kayda değer bir uyumun çıktığı görülmüştür. Ayrıca Miles ve Huberman (1994) güvenilirlik formülü hesaplamasıyla da çalışma desteklenmiştir. Daha önce bu kapsamda bir çalışmanın yapılmamış olması, yapılan analizi daha da anlamlı kılmaktadır. Bu çalışmanın, başta lise fizik öğretmenleri olmak üzere, fizikle ilgili akademik çalışma yapan kişilere de okul dışı öğrenme ortamlarını daha aktif olarak kullanmaları açısından bir rehber niteliği taşıması hedeflenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 1 |