The aim of this research is to determine the attitudes of teachers towards distance education and to compare their existing attitudes in terms of different variables. This research is in the cross-sectional scanning model. The sample of the research consists of 501 teachers working in schools in Şırnak in the 2019-2020 academic year. "Distance Education Attitude Scale" was used in the study. According to the research results; According to the distance education knowledge variable, the group with the highest rate is "I have enough knowledge", and the group with the lowest rate is the teachers in the "I have very little knowledge" group. It has been observed that the distance education attitudes of the teachers are at the level of indecision. Distance education attitudes of teachers; showed a significant difference according to the variables of gender, education level, teaching seniority and distance education knowledge. In addition, distance education attitudes of teachers; There was no significant difference according to age and school level variables. According to the research results; In order to carry out distance education effectively in schools, it is recommended to increase the distance education courses and course scopes in teacher training undergraduate programs in universities.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin tutum düzeylerini tespit etmek ve var olan tutumlarını farklı değişkenler açısından karşılaştırmaktır. Bu araştırma, kesitsel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Şırnak’taki okullarda görevli 501 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, “Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına gore; uzaktan eğitim bilgisi değişkenine göre en fazla orana sahip grubu “yeterli bilgim var”, en az orana sahip grubu ise “çok az bilgim var” grubundaki öğretmenler oluşturmaktadır. Öğretmenlerin, uzaktan eğitim tutumlarının karasızım düzeyinde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin uzaktan eğitim tutumları; cinsiyet, öğrenim durumu, öğretmenlik kıdemi ve uzaktan eğitim bilgisi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ayrıca öğretmenlerin uzaktan eğitim tutumları; yaş ve okul kademesi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Araştırma sonuçlarına gore; uzaktan eğitimin okullarda etkili gerçekleştirilebilmesi amacıyla üniversitelerdeki öğretmen yetiştirme lisans programlarında uzaktan eğitime ilişkin derslerin ve ders kapsamlarının artırılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2 |