The study was conducted to examine the leadership orientation levels of university
students according to their sporting status. The research group consists of a total of
300 students, 165 males and 135 females from Erciyes University Faculty of Sport
Sciences during the 2018-2019 academic year. In order to obtain the data for the
purpose of the research, developed by Lee G. Bolman and Terence E. Deal (1991),
adapted to Turkish by Dereli (2003) ‘‘ Leadership Tendency Survey ’’ was used.
The students who participated in the study were asked questions such as gender,
department, licensed sports and personal information. SPSS 22 statistical package
program was used and the significance level was taken as 0.05. Independent-Samples
T test was used in paired comparisons and One-Way Anova test was used in multiple
comparisons. According to the answers given by the students participating in the
study, there was no significant difference between the groups in terms of leadership
and sports in terms of doing sports under license, there was a difference between the
groups in the leadership levels of the students in the department and branch variables.
Çalışma, üniversite öğrencilerinin spor yapma durumlarına göre liderlik yönelimi düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Erciyes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 165 erkek, 135 kadın olmak üzere toplam 300 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın amacına yönelik verileri elde edebilmek için Lee G. Bolman ve Terence E. Deal (1991) tarafından geliştirilen Dereli (2003) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan ‘‘Liderlik Yönelim Anketi’’ kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilere cinsiyet, bölüm, lisanslı olarak spor yapıyor musunuz ve branş gibi kişisel bilgi soruları sorulmuştur. Çalışma SPSS 22 istatistik paket programında yapılmıştır ve anlamlılık derecesi 0.05 olarak alınmıştır. İkili karşılaştırmalar da Independent-Samples T testi, çoklu karşılaştırmalarda ise One-Way Anova testi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin ölçeklere verdikleri cevaplara göre lisanslı olarak spor yapma ve cinsiyet durumlarında öğrencilerin liderlik düzeylerinde gruplar arasında anlamlı farklılık bulunmazken, bölüm ve branş değişkenlerinde öğrencilerin liderlik düzeylerinde gruplar arasında farklılık tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | December 25, 2019 |
Acceptance Date | December 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |
Articles published by Journal for All Sports and Recreation is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License.