Amaç: Bu çalışmanın amacı çocuk kliniklerinde çalışan hemşirelerin mizah tarzlarını, mizah tekniklerini ve bakımda mizahı kullanma durumlarını incelenmektir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın evrenini Samsun il merkezindeki çocuk kliniği bulunan hastanelerde çalışan 257 hemşire; örneklemini ise bu hemşirelerden araştırmaya dahil edilme kriterlerine uyan 108 hemşire oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Ağustos 2017-Ocak 2018 tarihleri arasında, “Tanıtıcı Özellikler Formu” ve Yerlikaya tarafından 2003 yılında Türkçe’ye geçerlik güvenirliği yapılmış “Mizah Tarzları Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Mizah tarzları ölçeği Katılımcı Mizah için, Kendini Geliştirici Mizah için, Saldırgan Mizah ve Kendini Yıkıcı Mizah olmak üzere dört alt boyuta sahiptir. Verilerin değerlendirilmesi SPSS 21.00 programı ile tanımlayıcı istatistikler, t testi, ANOVA, korelasyon testi, kikare testleri kullanılarak yapılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya dahil edilen hemşirelerin %96.3’ü kadın, %75.0’ı lisans ve yüksek lisans mezunu, %77.8’i evli, %73.1 ise çocuk sahibidir. Hemşirelerin %81.5’i çocukla iletişimde mizah kullandıklarını, %92.6’sı ise mizahın olumlu etkisinin olduğunu düşündüklerini ifade etmişlerdir. Hemşirelere çocuk hastayla iletişimde kullandıkları mizahi yaklaşımlar ayrı ayrı sorulduğunda karikatürün %13.0, çizgi film karakterlerinin %27.8’i, küçük hediyelerin ve sürprizlerin %38.9, fıkra anlatımının %11.1, yaratıcı drama oyunlarının %12.0, kostüm giymenin %4.6, özel gün kutlamalarının %23.1oranında kullanıldığı belirtilmiştir. Hemşirelerin Mizah Tarzları Ölçeği’nin alt ölçeklerinden aldıkları puanların ortalamaları incelendiğinde kendini geliştirici mizah alt ölçeğinin 34.85±8.35; katılımcı mizah alt ölçeğinin 39.63±7.20; saldırgan mizah alt ölçeğinin 20.63±6.38 ve kendini yıkıcı mizah alt ölçeğinin 25.30±6.84 puan ortalamasına sahip olduğu belirlenmiştir. Çocukla iletişimde mizahı kullandığını ifade eden hemşireler kendini geliştirici ve katılımcı mizah alt ölçeğinden anlamlı düzeyde yüksek puan alırken; saldırgan mizah alt ölçeğinden anlamlı düzeyde düşük puan almıştır (p<0.05).
Sonuç: Araştırmamızda elde ettiğimiz bulgulara göre çocukla çalışan hemşirelerin olumlu mizah tarzları olan kendini geliştirici ve katılımcı mizah tarzlarının yüksek olduğu; olumsuz mizahi yaklaşımlar olan kendini yıkıcı ve saldırgan mizah tarzlarının ise kısmen düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Submission Date | March 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).