Aim: The changes that have occurred due to the Covid-19 pandemic have had direct effects on the educational lives of university students. In this context, the education process mainly continued online. For this reason, it is important to understand how university students evaluate this process.
Method: In this research, the reflections of the Covid-19 pandemic on the lives, feelings and thoughts, family relations of university students and the efficiency/effectiveness of online courses were examined using the descriptive scanning model. 185 social work undergraduate students who continue online education during the pandemic process were included in the study. In the statistical analysis of the data, numbers and percentages were examined; the content analysis was performed on open-ended questions.
Results: In the research findings, information about the health problems of the students during the Covid-19 process, the changes that the students encountered in their lives with the pandemic, the definitions of emotions that emerged with the pandemic, the way they make sense of life during the pandemic process, the changing family relationships and the opinions of the students about online lessons were included.
Conclusions and Suggestions: The results of the research reveal that not only the educational life of the students, but also their psychosocial life, family life, family relationship structures, and economic life are affected during the pandemic process. These results show that students need various supports to solve the problems they encounter. On the other hand, it is considered important to develop the technological competencies and opportunities of both students and instructors and to re-evaluate the functions of educational institutions.
Amaç: Covid-19 pandemisine bağlı olarak ortaya çıkan değişimlerin üniversite öğrencilerinin eğitim yaşamlarına doğrudan etkileri olmuştur. Bu kapsamda eğitim süreci ağırlıklı olarak online / çevrimiçi devam etmiştir. Bu nedenle üniversite öğrencilerinin bu süreci nasıl değerlendirildiğinin anlaşılması önemli görülmektedir.
Yöntem: Bu araştırmada Covid-19 pandemisinin üniversite öğrencilerinin yaşamlarına, duygu ve düşüncelerine, aile ilişkilerine yansımaları ve online derslerin verimliliği/etkililiği betimsel tarama modeli kullanılarak incelenmiştir. Araştırmaya pandemi sürecinde online eğitime devam eden 185 sosyal hizmet lisans öğrencisi dahil edilmiştir. Verilerin istatistiksel çözümlemelerinde sayı ve yüzdelik incelenmiş; açık uçlu sorularda içerik analizi yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularında öğrencilerin Covid-19 sürecinde sağlık sorunlarına ilişkin bilgilere, öğrencilerin pandemi ile yaşamlarında karşılaştıkları değişimlere, pandemi ile ortaya çıkan duygu tanımlarına, pandemi sürecinde yaşamı anlamlandırma biçimlerine, değişen aile ilişkilerine ve online derslere yönelik öğrencilerin görüşlerine yer verilmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonuçları pandemi sürecinde öğrencilerin sadece eğitim yaşamlarının değil, psikososyal yaşamlarının, aile yaşamlarının ve aile içi ilişki yapılarının, ekonomik yaşamlarının da etkilendiğini ortaya koymaktadır. Bu sonuçlar öğrencilerin karşılaştıkları sorunların çözümü için çeşitli desteklere gereksinim duyduklarını göstermektedir. Diğer yandan hem öğrencilerin hem de öğretim elemanlarının teknolojik yeterliliklerinin ve olanaklarının geliştirilmesi ve eğitim kurumlarının işlevlerinin yeniden değerlendirilmesi önemli görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2022 |
Publication Date | April 29, 2022 |
Submission Date | February 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).