Aim: The study was carried out in a descriptive relational research design to determine the relationship between depression levels and care behaviors of nursing students who have clinical practice experience.
Method: The study was conducted with 234 students, who accepted to participate in the study and completed the forms, out of 503 nursing students who had previous clinical practice experience in the nursing department of a state university. Data were collected with face-to-face data collection method using “Introductory Information Form”, “Beck Depression Scale” and “Caring Behaviors Scale-24” between March 10- May 15, 2019. The analysis of the obtained data was carried out using the SPSS 22.0 program.
Results: The mean age of the students participating in the study was 20.63±1.40 years, 80.0% of them were women, and about half (54.7%) of them willingly preferred the nursing department. It was stated that 5.6% (n=13) of the students showed severe depressive symptoms and that "Beck Depression Scale” mean score was found to be 13.42 ± 9.00. Students with a total mean score of 4.88 ± 0.66 on the "Caring Behaviors Scale-24" got the highest mean score from the "being respectful" sub-dimension of the scale. A statistically significant but weak negative correlation was found between the Beck Depression Scale score and the Caring Behaviors Scale-24 total and sub-dimensions (p<0.05; r=-0.207).
Conclusion and Suggestions: This study has shown us that the high level of depression in students has a weak effect on their care behaviors. It has been observed that the students have taken steps towards professionalization in the profession thanks to the education they have received, that is, they have not reflected their personal mental state very much on their patient care behavior. As a result of our study, it is proposed to identify all the conditions that cause depression in students, to support students with social activities, and to shape clinical practice taking into account the recommendations of students.
Amaç: Çalışma klinik uygulama deneyimi yaşayan hemşirelik öğrencilerinin depresyon düzeyleri ile bakım davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı ilişkisel araştırma tasarımında gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Çalışma; bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde klinik uygulama deneyimi yaşayan 503 hemşirelik öğrencisinden çalışmaya katılmayı kabul eden, formlardaki tüm soruları cevaplandıran 234 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Beck Depresyon Ölçeği” ve “Bakım Davranışları Ölçeği-24” ile 10 Mart-15 Mayıs 2019 tarihleri arasında yüz yüze veri toplama yöntemi ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 22.0 programında yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.63±1.40 olup, %80.0’ı kadındır ve yaklaşık yarısı (%54.7) hemşirelik bölümünü isteyerek tercih etmiştir. Öğrencilerin %5.6’sının (n=13) şiddetli depresif belirtiler gösterdiği ve “Beck Depresyon Ölçeği” puan ortalamalarının 13.42 ± 9.00 olduğu saptanmıştır. “Bakım Davranışları Ölçeği-24” toplam puan ortalamaları 4.88 ± 0.66 olan öğrenciler en yüksek puan ortalamasını ölçeğin “saygılı olma” alt boyutundan almışlardır. Beck Depresyon Ölçek puanı ve Bakım Davranışları Ölçeği-24 toplam ve alt boyutları arasında istatistiksel olarak önemli fakat zayıf düzeyde negatif yönlü bir korelasyon saptanmıştır (p<0.05; r=-0.207).
Sonuç ve Öneriler: Bu çalışma öğrencilerin depresyon düzeylerinin yüksek olmasının onların bakım davranışlarına etkisinin zayıf düzeyde etki ettiğini göstermiştir. Öğrencilerin aldıkları eğitim sayesinde meslekte profesyonelleşme konusunda adım attıklarını yani kişisel ruhsal durumlarını hasta bakım davranışlarına çok da yansıtmadıkları görülmüştür. Çalışmamızın sonucunda ise öğrenciler için depresyona neden olan tüm durumların belirlenmesi, öğrencileri sosyal etkinliklerle desteklenmesi, öğrencilerin önerileri de göz önüne alınarak klinik uygulamaların şekillenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Submission Date | January 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).