Amaç: Bu tanımlayıcı kesitsel çalışma öğrenci hemşirelerin izolasyon önlemlerine uyumlarını ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla planlandı.
Yöntem: Araştırma 328 öğrenci ile yürütüldü. Veriler İzolasyon Önlemlerine Uyum Ölçeği ile toplandı. p˂0.05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Kız öğrencilerin bulaşma yolu, el hijyeni ve eldiven kullanımı alt boyut ve izolasyon önlemlerine uyum toplam puan ortalaması erkeklere göre daha yüksekti (p<0.05). Öğrencilerin yaş ve sınıfları ile çalışan hasta güvenliği, el hijyeni ve eldiven kullanımı alt boyut ve ölçek toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulundu (p<0.05). Hemşirelerin izolasyon önlemlerine uymadığını düşünen öğrencilerin çalışan ve hasta güvenliği alt boyut puan ortalaması daha yüksek bulundu (p<0.05). Dördüncü sınıf öğrencilerinin izolasyon önlemlerine uyum ölçeği toplam puan ortalaması ikinci sınıf öğrencilerine göre daha yüksekti (p<0.05). İkinci sınıf öğrencilerinin çalışan ve hasta güvenliği, el hijyeni ve eldiven kullanımı alt boyut puan ortalamaları üçüncü sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerine göre daha düşük bulundu (p<0.05).
Sonuç ve Öneriler: Öğrenci hemşirelerin izolasyon önlemlerine uyumlarının iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Farkındalığı arttırmak için hemşirelik eğitimi boyunca mesleki derslerde izolasyon önlemlerine uyumun eğitim programlarında yer alması, konuya ilişkin konferans, seminer vb. düzenlenmesi önerilmektedir.
Aim: This study was planned to determine the compliance of student nurses with isolation precautions and the factors affecting them.
Methods: The study was conducted with 328 students. Data were collected with Scale Compliance with Isolation Precautions. p<0.05 value was accepted as statistically significant.
Results: The means of route of infection, hand hygiene/glove use, and compliance with isolation measures were higher for female students than for males (p<0.05). It was determined that female students showed a high level of compliance with isolation precautions. A statistically significant positive correlation was found between the age and class of the students and the practitioner-patient safety, hand hygiene/glove use sub-dimension and total score (p< 0.05). It was determined that the level of compliance with isolation precautions increased as the age and class of the students increased. Practitioner-patient safety sub-dimension mean scores of students who thought that nurses did not comply with isolation precautions were found to be higher than the others ((p<0.05). The total mean score of the 4th grade students' compliance with isolation precautions was higher than the 2nd grade students (p<0.05). Practitioner-patient safety, hand hygiene/glove use sub-dimension mean scores of 2nd grade students were lower than those of 3rd and 4th grade students (p<0.05).
Conclusion and Suggestions: It was found that student nurses' compliance with isolation measures was at a good level. In order to increase awareness it is recommended to organize a conference, seminar about isolation precautions including compliance with isolation precautions in occupationel courses should be included in the education programs during nursing education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | May 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).