Aim: Cognitive functions enable to use knowledge and skills through experiences. The aim of this study is to examine the studies on cognitive functions and to determine their developmental content, to apply mathematical methods to information sources, to determine the distributions according to research areas and to obtain information about the relational characteristics of the subject.
Method: Bibliometric analysis, one of the quantitative research methods aimed at explaining the characteristics of certain phenomena and events, was preferred. Open access articles between 01.01.2000-31.12.2020 were examined with the keywords "cognitive function" and "development" in the Web of Science database.
Results:In the results related to keywords, executive functions stand out as the most frequently used keywords with cognitive functions. Analysis of the abstracts also shows that the concepts of cognitive control and social cognition co-occur with the prefrontal cortex. It has been determined that articles with developmental content are mostly related to the field of social-emotional development.
Conclusions and Suggestions: In this context, more research can be conducted on the relationships revealed by studies on development in research on cognitive functions and these relationships can be detailed. It is seen that interdisciplinary studies have increased and different perspectives can be discussed together with the dissemination of this situation.
Amaç: Bilişsel işlevler, bilgi ve becerileri deneyimler yoluyla kullanmayı sağlar. Bu çalışmanın amacı, bilişsel işlevler üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi ve gelişimsel içeriklerinin belirlenmesi, matematiksel yöntemlerin bilgi kaynaklarına uygulanması, araştırma alanlarına göre dağılımların belirlenmesi ve konunun ilişkisel özellikleri hakkında bilgi edinilmesidir.
Yöntem: Belirli olgu ve olayların özelliklerini açıklamaya yönelik nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel analiz modeli bibliyometrik analiz tercih edilmiştir. Web of Science veri tabanında “cognitive function” ve “development” anahtar kelimeleri ile 01.01.2000-31.12.2020 tarihleri arasındaki açık erişim makaleler incelenmiştir.
Bulgular: Anahtar kelimelerle ilgili sonuçlarda, yürütücü işlevler bilişsel işlevler ile en sık kullanılan anahtar kelime olarak ön plana çıkmaktadır. Özetlerin analizi, bilişsel kontrol ve sosyal biliş kavramlarının prefrontal korteks ile birlikte yer aldığını da göstermektedir. Gelişimsel içerikli makalelerin daha çok sosyal-duygusal gelişim alanı ile ilgili olduğu tespit edilmiştir.
Sonuçlar ve Öneriler: Bilişsel işlevler hakkında yapılan araştırmalarda gelişimi ele alan çalışmaların ortaya koyduğu ilişkilere dair daha fazla araştırma yapılabilir ve bu ilişkiler detaylandırılabilir. Disiplinler arası çalışmaların arttığı görülmektedir bu durumun yaygınlaştırılması ile farklı bakış açıları bir arada tartışılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | June 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).