Aim: The aim of this study is to examine the healthy lifestyle behaviors of Vocational
and Technical Anatolian high school (VTAHS) health services students.
Method: The research is of descriptive type and was conducted in all seven
schools of a province with health services in VTAHS. The sample consisted of 681
students attending the 11th grade in the departments of assistant nurse, assistant
midwife and health care technician. Data were collected with a personal information
form and Adolescent Lifestyle Profile (ALP) scale. T-Test in Independent
Groups, Mann-Whitney U Test, One-way ANOVA, Kruskal Wallis were used in
the analysis of the data. Bonferroni was used in the post hoc analysis.
Results: The mean age of the students participating in the study was 16.73±
0.52, 74.6% were female, body mass index (BMI) of 67.3% of them was normal.
While the lowest mean score was observed in the subgroup of health responsibility
(2.10±0.48), the highest mean score (3.14±0.51) was observed in the interpersonal
relations subgroup. Being a woman, living in a town, having a broken family member,
studying in the midwife assistant department, not staying with the family, not
working, having bad family or friend relations, having a diagnosis of illness, having
a bad perception of health status, not having a normal weight BMI was at a disadvantage
in terms of ALP scale scores.
Conclusions and Suggestions: Gender, place he/she lives, family type, department,
place he/she stays, working a job outside of school, family relations, friend
relations, disease diagnosis, current state of health and BMI of students were found
to be effective in ALP scale scores. These students, who are on the way to become
the health personnel of the future, should be made aware of healthy lifestyle behaviors
and interventional studies should be carried out to develop these behaviors.
yok
-
We are grateful for the contribution of the adolescents and school staff who made this study possible.
Amaç: Bu çalışmanın amacı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (MTAL) sağlık
hizmetleri alanı öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesidir.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tipte olup bir ilin MTAL’inde sağlık hizmetleri
alanı bulunan tüm yedi okulunda yapılmıştır. Örneklem hemşire yardımcılığı,
ebe yardımcılığı ve sağlık bakım teknisyenliği bölümlerinde 11. sınıfa devam eden
681 öğrenciden oluşmuştur. Veriler kişisel bilgi formu ve Adölesan Yaşam Biçimi
(AYB) Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Gruplarda T-Testi,
Mann-Whitney U Testi, One-way ANOVA, Kruskal Wallis; post hoc analizlerinde
ise Bonferroni ve Tamhane kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 16.73± 0.52 olup
%74.6’sı kadın, %67.3’ünün beden kitle indeksi (BKİ) normaldir. AYB toplam puanı
108.61±14.93’dir. En düşük puan ortalaması sağlık sorumluluğu (2.10±0.48) alt
boyutunda görülürken, en yüksek puan ortalaması (3.14±0.51) kişilerarası ilişkiler
alt boyunda görülmüştür. Kadın olmanın, ilçede yaşamanın, parçalanmış aile üyesi
olmanın, ebe yardımcılığı bölümünde okumanın, ailesi ile kalmamanın, çalışmamanın,
kötü aile ya da arkadaş ilişkilerinin, hastalık tanısına sahip olmanın, kötü
sağlık durumu algısının, normal BKİ’ne sahip olmamanın AYB ölçek puanları açısından
dezavantajlı duruma getirdiği saptanmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Öğrencilerin cinsiyetinin, yaşadığı yerin, aile tipinin,
bölümün, kaldığı yerin, okul dışında bir işte çalışma durumunun, aile ve arkadaş
ilişkilerinin, hastalık tanısı varlığının, şimdiki sağlık durumunun ve BKİ’nin
AYB ölçek puanlarında etkili olduğu görülmüştür. Geleceğin sağlık personeli olma
yolundaki bu öğrencilere sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına yönelik farkındalık
kazandırılmalı ve bu davranışları geliştirebilmeleri için girişimsel çalışmalar yapılmalıdır.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | April 29, 2023 |
Publication Date | April 29, 2023 |
Submission Date | April 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).