Bu makalenin amacı yabancı sahiplik yapısı ve Ar-Ge faaliyetlerine vurgu yaparak, firmaların beşeri sermaye yoğunluk seviyelerini etkileyen faktörleri analiz etmek ve ayrıca bu alanda oldukça kıt olan yazına ampirik bir katkı yapmaktadır. Bulgular Türkiye otomotiv sektöründe faaliyet gösteren tedarikçi firmaların üst düzey yöneticilerinden yüz yüze anket çalışması ile toplanan firma düzeyinde kapsamlı anket verilerine dayanmaktadır. Çalışmaya ilişkin önemli bulgular şu şekilde özetlenebilir: (1) yabancı sahiplik, beklendiği gibi, tedarikçi firmaların beşeri sermaye yoğunlukları üzerine pozitif (anlamlı) etkiye sahip tek değişkendir; (2) yabancı sahipliğin tedarikçi firmanın beşeri sermaye yoğunluğu üzerine etkisi beyaz-yaka yoğunluğu-(genel)için daha yüksek, mühendis yoğunluğu-(spesifik) için daha azdır; (3) daha yaşlı veya daha büyük ölçekliolmak bir tedarikçi firmanın spesifik beşeri sermaye yoğunluğunu negatif (anlamlı) etkilerken, Ar-Ge faaliyetlerinde bulunmak (Ar-Ge bölümüne sahip olmak) ve ilk kademe tedarikçi olmak spesifik beşeri sermaye yoğunluğunu pozitif (anlamlı) etkilemektedir. Bu bulgular Ar-Ge faaliyetlerinde bulunan, daha küçük ve yeni kurulan yabancı sermayeli ilk kademe tedarikçi firmaların daha spesifik (mühendis) beşeri sermaye stoku istihdam ettiklerini ortaya koymaktadır
Beşeri Sermaye Doğrudan Yabancı Yatırım Teknoloji Yayılımları Ar-Ge Otomotiv Sektörü Türkiye
The purpose of the paper is to analyze the determinants of human capital intensity levels of the firms with emphasize on foreign ownership and R&D activities, also to make a contribution to the scarce empirical literature in this subject. The evidence is based on a comprehensive firm-level survey data gathered through face-to-face questionnaire with the top executives of suppliers operating in Turkish automotive industry. The key findings can be summarized as: (1) foreign ownership is the only variable that has positive (and significant) impact on all senses of supplier’s human capital intensity as expected; (2) the impact of foreign ownership on a supplier’s human capital is higher for white collar intensity-(general) than for engineer intensity-(specific);(3) being anolder or larger supplier negatively (and significantly) impacts a supplier’s specific human capital intensity, while performing R&D activities (having an R&D department), and being a firsttier supplier impact positively (and significantly). These findings reveal that smaller and younger first-tier foreign suppliers performing R&D activities employ more specific(engineers) human capital stock
Human Capital Foreign Direct Investment Technology Spillover R&D Automotive Industry Turkey
Other ID | JA33BU69NF |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |