Bu makale, günümüzdeki iletişim çalışmalarının
temellerini atan erken dönem iletişim kuramcılarının toplumsal değişimi
açıklama çabalarında iletişimi ve teknolojiyi ele alışlarını sorgulamaktadır.
Böylelikle günümüzde hızla seyreden toplumsal değişimi açıklama çabalarında
sıkça iletişim süreçleri ve teknolojilerindeki gelişmelere vurgu yapan sosyal
bilimcilere yardımcı olmak amaçlanmaktadır. Zira günümüz literatüründe
teknolojiyi fetişleştiren veya baştan mahkûm eden zıt kavrayışlar arasındaki
salınımlara, benzer biçimde erken dönem iletişim kuramlarında rastlanmak mümkün
olduğu gibi bu öncü çalışmaların eleştiril bir gözle değerlendirilmesiyle
sağlanacak sonuçlar günümüz sosyal bilimleri için önemli bir farkındalık ve
özdüşünümsellik kaynağı oluşturabilir. Bu kapsamda çalışmada Chicago Okulu,
etki odaklı anaakım kitle iletişim çalışmaları, gelişme iletişimi yaklaşımı ve
Frankfurt Okulu incelenmektedir.
Toplumsal değişim iletişim teknoloji teknolojik determinizm diyalektik materyalizm anaakım kitle iletişim araştırmaları Chicago Okulu Frankfurt Okulu gelişme iletişimi
This article explores the conceptualization of
communication and technology by the early communication scholars, which laid
the foundation of contemporary communication studies, in their quests for
explaining social change. In this respect, it aims to contribute to social
scientists that frequently emphasize developments in communication processes
and technologies for explaining the ever-hastening social change in the
contemporary era. Similar to the contemporary literature, the early
communication theories were also suffered from the swing between the two
extreme positions regarding to understanding of communication and technology in
the processes of social change, one that fetishizes technology and the other
that condemns it. Thus, a critical appraisal of these early theories may offer
an important source of awareness and self-reflexivity for today’s social
scientists. In this framework, the article examines the approaches of the
Chicago School, effect oriented mainstream mass media studies, development
communication and the Frankfurt School.
Social change communication technology technological determinism dialectical materialism mainstream mass media studies Chicago School Frankfurt School development communication
Subjects | Communication and Media Studies |
---|---|
Journal Section | Communication |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2017 |
Submission Date | December 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 |