Halk
hikâyelerini incelemede önemli olan konulardan birisi motif araştırması ve bu
motiflerin diğer halk hikâyelerindeki benzerleri ile karşılaştırılmasıdır. Bu
çalışmada, daha önce tez çalışması yaptığımız günümüz âşıklarından Âşık Günay
Yıldız’ın kaleme aldığı Çoban Mirzehan Hikâyesi (ÇMH), Avcı Mustafa ile
Şahnizer Sultan Hikâyesi (AMŞSH) ve Yetim Abdullah ile
Selvinaz Sultan Hikâyesi
(YASSH) ve Yaralı Mahmut
Hikâyesinde (YMH) bulunan motif veya motif komplekslerinin mukayesesini
yapılacaktır.
Çoban
Mirzehan Hikâyesi, AMŞSH, YASSH ve YMH sırayla epizotlarına göre motifleri
bulundu. ÇMH, AMŞSH ve YASSH’de sırasıyla şu motifler tespit edildi: Çobanlık,
avcılık, evlilik, evlenme âdetleri, âşık olma, ilk görüşte âşık olma, aşk
hastalığı, zengin adamlar, sihir, rüya, bade içme, rüya âleminde aşk, yardımcı
derviş, çocuklara ad verme, şans ve
kaderin değişmesi, yardımcı kadın, yardımcı adam, hile yoluyla aldatma, dua, formalistik sayılar, duyguların şiirle
ifade edilmesi, hak âşığı, baba ana ve oğul ve çeşitli kardeşlikler, hapsederek
cezalandırma, pir, hızır, harami, gurbete gidiş, baştan geçeni anlatma, düğün,
at motifi. Yaralı Mahmut Hikâyesinde kılık değiştirme, evlilik, âşık olma, rüya ve bade, rüyada aşk, derviş, yaşlı kadın ve adam, dua, baba ana ve oğul, formilistik
sayılar, hapsetme, şiirle ifade, gurbete
gitme ve baştan geceni anlatma motifleri bulunmaktadır.
Çoban
Mirzehan Hikâyesi, AMŞSH ve YASSH ile YMH’ni epizot ve motif olarak
incelediğimiz bu çalışmada evlilik, âşık olma, rüya ve rüyada aşk, bade, yaşlı
kadın ve adam, dua, şiirle anlatım, baba
ana oğul, hapsetme, gurbete gitme, ad verme,
hızır (pir), kılık değiştirme ve muamma motiflerine rastlamaktayız.
Karşılaştırmağa çalıştığımız motiflerin birçoğunun hikâyelerde aynen veya çok
küçük farklılıklarla tekrar edildiği görülür.
One
of the important points to examine folk tales is investigating motifs and
comparing these motifs with other folk
tales motifs. The aim of this study
was to compare Gunay Yıldız tales motifs
to motifs of Yaralı Mahmut Tale.
The
common motifs of Yıldız tales were shepherds, hunting, marriage, marriage
customs, fall in love, fall in love at first sight, love sickness, rich men,
magic, dreams, drinking bade, love in a dream world, deputy dervish, giving a
name to child, change of luck and fate,
assistant (old) woman, assistant (elderly) people, fooled by fraud, deception by fraud, prayer, formalistic
numbers, the expression of feelings with poetry, divine minstrels, father
mother and son and several fraternities, imprisoning (punishment), Pir, Hızır,
thieves, going abroad to find the love, explaining the things happened, the
wedding ceremony and horse. Motifs of Yaralı Mahmut Hikayesi were disguise, wedding, love, bade drinking, love
in the dream world, dervish, assistant (old) woman, assistant (elderly)
people, pray, father mother and son , formalistic numbers, imprisoning, the expression of feelings with poetry, going
abroad and return to find the loved one and explaining the things happened.
Common
motifs of four tales are wedding, love, love in the dream world, dream and bade, dervish, the expression of feelings with poetry, assistant (elderly) people, pray, father
mother and son, giving a name to child, disguise, deception by fraud, Hızır,
enigma. Many motifs were observed to be
repeated in the same or with very small
differences in the tales.
Subjects | Creative Arts and Writing |
---|---|
Journal Section | Turkish Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2017 |
Submission Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 |