Gelişen teknolojiye bağlı olarak, insanlar tatillerini
geçirmek istedikleri destinasyonla ilgili bilgiye ve haberlere hızlı bir
şekilde ulaşabilmektedirler. Çevrimiçi haber siteleri, geniş kitlelere bir
destinasyonla ilgili güncel bilgiler veren önemli ve güvenilir araçlardır. Medyanın
kamu bilinci oluşturma, turistin satın alma kararı, destinasyon imajı ve turist
davranışına önemli etkileri olduğu göz ardı edilmez bir gerçektir. Turist,
çeşitli kaynaklardan aldığı bilgiye göre sayısız destinasyon arasından bir tatil
yerine karar vermektedir. Dolayısıyla bu çalışmada Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan
alınan ülkemize geliş istatistiklerine göre, yurt dışındaki iki çevrimiçi haber
sitesindeki haberlerin turist gelişlerine etkisi yorumlanmıştır. Çalışmaya
dahil edilen iki ülke, Almanya ve İngiltere, ülkemize en çok turist gönderen
ülkeler arasından seçilmiştir. Bu ülkelerdeki haber siteleri ise günlük
ziyaretçi sayılarına göre belirlenmiş ve Türkiye ile ilgili haberler, 2010-2014
yılları arasındaki beş yıllık dönemde içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.
Due to the technological developments, people are able to
quickly reach the information and the news about destinations where they have planned
to go on their holidays. Online news websites are important and reliable tools
which deliver up-to-date information about a destination to broad masses. It is
indisputable that the media is a significant influence on public awareness,
tourist purchase decision, destination image and tourist behavior. A tourist
who chooses a holiday destination decides among countless destinations
according to the information he receives from various sources. Therefore, in
this study, the news in the two foreign online news sites are interpreted
according to the touristic arrival statistics from the Ministry of Culture and
Tourism. The two countries to be included in the study, Germany and England,
were selected among the countries that sent the most tourists to Turkey. In these
countries, news web sites with the highest number of daily visitors were
determined and the news related to Turkey in the 5 years period between 2010
and 2014 were analyzed by content analysis.
Subjects | Tourism (Other) |
---|---|
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | August 22, 2017 |
Acceptance Date | January 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |