Bütünce temelli bu çalışmada
uygulamalı dilbilim alanında Amerikalı yazarlar tarafından yazılan akademik
makaleler ile tecrübesiz Türk akademisyenlerin yaptığı yüksek lisans tezlerinde
bu ve bunlar sözcüklerinin cümle başında adıl ve belirteç olarak
kullanımları incelenmiştir. Akademik yazım kılavuzlarının yönergelerinin önerilenin
aksine genel olarak her iki gruptaki yazarların
bu sözcükleri cümle başında hem adıl hem de belirteç kullandıkları
bulunmuştur. Bu bulgular iìgili alınyazın doğrultusunda sunulmuştur. Bu
çalışma sonunda elde edilen bulgular ışığında ikinci dilde yazanlar ve bu
alanda eğitim verenlerin bu yapılar ile ilgili farkındalıklarının artmasına ve
buna bağlı olarak daha anlaşılır metinler ortaya çıkmasına katkı sağlanması
beklenmektedir.
This
corpus-based exploratory study investigates the use of sentence-initial this and these as pronouns and determiners in a corpus of research articles
by American writers and MA theses by novice Turkish academic writers in the
field of Applied Linguistics. The study reveals that authors use sentence-initial
this and these both as pronouns (unattended) and determiners (attended).
Contrary to expectations, prescriptions of style manuals and guide-books,
overall both groups used sentence-initial this
and these as pronouns and
determiners, yet with lower ratios than previous studies. The findings indicate
a close relationship between the writers’ educational background, their field
of study, and their employment of SI this
and these as pronouns. The findings
are discussed with reference to the relevant literature. The knowledge gained from
this study can increase our awareness of the uses and purposes of these
structures in academic prose.
Subjects | Creative Arts and Writing |
---|---|
Journal Section | Linguistics |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Submission Date | December 9, 2017 |
Acceptance Date | January 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |