Bu makale bilgi ve deneyim sahibi uzmanların
“politikanın üretimi ve sunumundaki” artan etkilerini “profesyonelleşme” ve
“rasyonelleşme” temelinde tarihsel süreç içerisinde teorik bir çerçevede ele
almaktadır. Temel kabul; kararları ve uygulamaları rasyonelleştirme, kamuoyunun
denetimi ve eleştirisinden uzak tutma, kitleleri ikna etme ve yönlendirme, varoluşsal
sorunları teknik meselelere indirgeme görevleriyle donatılmış uzmanların,
günümüzde politikanın” yeni seçkinlerini” oluşturduğudur. Makalede politik
kadrolarla yakın ilişki içerisinde bulunan uzmanların Sofistlerden günümüze
kadar olan gelişimleri, rolleri ve etkileri incelenmektedir. Sıradan insanların
sahip olamadıkları bilgilerle ve mesleki deneyimleriyle toplumu yönlendiren, politik
alanı özellikle seçim kampanyaları sürecinde dizayn eden uzmanlar, politik
alandaki faaliyetleri ve kendilerine yönelik eleştireler bağlamında ele
alınacaktır.
This article deals with the growing effects of the knowledgeable and experienced experts on the
"production" and the "presentation of
the politics" that are based on "professionalization" and
"rationalization", in a theoretical framework using historical processes. The fundamental
acceptance is experts who are assigned to the tasks that are the rationalization of the decisions
and the practices public inspection and avoiding criticism, convincing and
directing the masses, downgrading the
existential problems to the technical issues, are the "new elites" of the
contemporary politics. In this article, It is examined that the evolution of
the professionals, who
have close relationship with political stakeholders from Sophists to the present, their
roles and influences. Experts, who direct
the society using their knowledge, which is unknown to the
public, and their professional experience, design the political environment, especially the
campaigns, these experts’ activities in politics and the criticism towards them
will be approached within the context.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Communication |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2018 |
Submission Date | December 26, 2017 |
Acceptance Date | July 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |