Tanzimat, Osmanlı toplumu açısından büyük
değişim ve dönüşümlerin başlangıcı sayılsa da bu; ilkin daha ziyade merkezi bir
çerçevede idari alanda gerçekleşmiştir. Dolayısıyla merkezde başlayan
uygulamaların Osmanlı taşrasında, yüzlerce yıllık gelenek ve dini inançlar
çerçevesinde oluşan aile yapısı üzerinde fazla bir etkisinin olduğu söylenemez.
Özellikle evlilik konusunda başlık parası ve kadının ailesine verilen çeşitli
hediyeler gibi dini hükümler dışındaki uygulamalar, tüm yasaklara rağmen devam
etmiştir. Bu çalışmada, Tanzimat Dönemi’ninde (1839-1876) parçası olduğu
Osmanlı Devleti’ndeki genel aile yapısı
ile aşağı yukarı aynı özellikleri yansıtan Ayıntab’da ailelerin eş ve çocuk
sayılarının tespit edilmesi ve çıkan sonuçların hem Osmanlı Devleti’nin genel
aile yapısıyla hem de kaza ile ilgili daha önce yapılan çalışmalarla
karşılaştırılması amaçlanmıştır. Konu, kaza merkezinde meskun olan
Müslim-gayrimüslim topluluklarara ait ve dönemi kapsayan 144 ile 148 nolu beş
adet sicilde yer alan toplam 282 adet tereke kaydı ile sınırlandırılmıştır.
Kaynakların değerlendirilmesi sonucunda Ayıntab’da çok eşlilik oranları tespit
edilmiş ve bunun nedenleri üzerinde durulmuştur. Çocuk sayılarında ise Müslüman
aileler ile gayrimüslim ailelerin çocuk sayıları ayrı ayrı tespit edilerek
gruplar arasında farklılıklar ve ortalama her ailenin sahip olduğu çocuk
sayıları değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Even though Tanzimat was considered as a
great the turning point for Ottoman society, it was initially embodied in a
more central frame in administrative circles. Thus, these practices initially
started in the center could hardly had any remarkable effect on family
structure kneaded by centuries of traditions and religious beliefs in Ottoman
rural areas. Especially, except religious verdicts, marital traditions such as
bride token and the gifts given to bride’s family were carried on despite all
prohibitions. This study primarily aims
to investigate the number of spouses and children in Ayıntab which was a
perfect sample of traditional Ottoman family structure in Tanzimat period
(1839-1876). Secondarily, this study also targets to compare the results with
previous related studies in Ayıntab and general structure of Ottoman family in
the period. The topic was limited by 282 estate records found in 5 court
records numbered as 144 and 148 covering the period in the city center
populated by Muslims and non-Muslims. The results revealed polygamy rates in
Ayıntab and its reasons were discussed. Regarding number of children, any
significant difference between Muslim and non-Muslim were also investigated by
scrutinizing average number of children families had.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | History |
Authors | |
Publication Date | January 22, 2019 |
Submission Date | January 3, 2018 |
Acceptance Date | January 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |