Nel Noddings’in öncüsü
durumunda olduğu ilgi etiği, son dönemlerde, özellikle felsefe ve eğitim
alanında tartışılmaya başlanmıştır. Noddings ilgi etiğini hem liberalizmin
hakim iki ahlak öğretisi olan Faydacılık ve Kantçılığın hem de Erdem Etiğinin
karşısında konumlandırır. Ona göre liberalizm komüniteden, bağımlılık ve ilgi
ilişkilerinden bağımsız bir “birey”den hareket etmekle birçok sorunumuza ışık
tutamaz. Erdem etiği ise, her ne kadar liberalizm eleştirisi konusunda haklı
argümanlara sahip olsa da erdemler üzerinde vurgusu, çoğulcu bir birliktelik
içerisinde kimi engeller oluşturur. Çünkü bizler farklı erdemlere öncelik veren
farklı geleneklere sahip olabiliriz, bu farklılık içerisinde eğitimi, kamusal
yaşamı hangi erdemler üzerine inşa edeceğimiz, kişiler arasında ciddi itilaflar
doğurabilir. Oysa Noddings’e göre ilgi, evrensel bir istek olarak her insanın
talep ettiği bir şeydir ve çocukluktan ölüme kadar hepimiz belli ilgi
ilişkileri, bağımlılıklar içerisinde bulunuruz. Noddings ilgiyi eğitimde başta
olmak üzere her alanda büyütmenin birbirimizle diyalog kurabilmemizi,
birbirimizi dinlemememize izin vereceğini belirtir. İlişki kurmamız,
birbirimizi anlamamız için gerekli bu ilk adım tüm farklılıklarımıza rağmen
dünyanın birçok sorununa, yoksullara, hayvanlara duyarlı olmamızı
sağlayabilecektir. Bu çalışmamızda Noddings ilgi etiğini, eğitime de yer yer
dikkat ederek ele alacağız.
Care ethics which Nel Noddings
is a pioneer of, has recently been debated especially in the field of
philosophy and education. Noddings positions care ethics in the face of both
liberalism’s prevailing two moral doctrines, ie, Utilitarianism and Kantianism
and of Virtue ethics. According to her, liberalism cannot shed light on many
problems by starting from “individual” which is independent of community, of
the relations of dependence and care. Although the virtue ethics has many
justified arguments on criticism of liberalism, its emphasis on virtues
constitutes some obstacles within a pluralistic unity. For we can have
different traditions that prioritize different virtues, and these differences
can create serious conflicts among people, on which virtues we will build
public life and education. Yet according to Noddings, care is something that
every human being demands as a universal wish, and from childhood until death
we all have certain relations of care, dependency. Noddings indicate that
growing care in every area especially in education will allow us to dialogue
with and to listen to each other. This first step which is necessary to
constitute a relationship, to understand each other, will enable us to be
sensitive to the many problems of the world, to the poor, the animals, despite
all our differences. In this paper, we will consider the care ethics of
Noddings by paying attention to education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Philosophy |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Submission Date | February 16, 2018 |
Acceptance Date | March 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |