Son
yıllarda turizm pazarından daha fazla pay alabilmek için destinasyonlar
arasında kıyasıya bir rekabet yaşanmaktadır. Destinasyonların kendilerini ifade
edebilecekleri, onlara rekabet avantajı sağlayabilecek, ayırt edilebilir, doğru
ve akılda kalıcı marka kimliği oluşturmaları gerekmektedir. Zira marka kimliği,
turistlerin tercih ve kararlarında önemli rol oynamaktadır. Bu
araştırmada, Türkiye’de en fazla turist
çeken İstanbul, Antalya, Muğla, İzmir, Ankara, Nevşehir, Aydın, Denizli,
Gaziantep ve Hatay kentlerinin marka kimlikleri incelenmiştir. Bu kentlerin
marka kimliklerinde hangi renkleri kullandıkları, hangi turistik değer ve yerel
sembollerle ön plana çıkmaya çalıştıkları, hangi sloganları kullandıkları ve
logolarında kendilerini nasıl konumlandırdıkları tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma verileri, 10 kente ait dokümanların, web sitelerinin, tanıtım
filmlerinin ve kataloglarının incelenmesinin yanı sıra kentlerin ilgili
kurumlarıyla elektronik posta ve telefonla iletişime geçilerek elde edilmiştir.
Elde edilen verilerin içerik analizleri yapılmıştır. Araştırmanın önemli
bulgularından birincisi; bu kentlerin tamamının tarihi ve kültürel değerlerini
ön plana çıkarmaya çalıştıkları, Gaziantep ve Hatay’ın ayrıca gastronomik değerlerine
de vurgu yaptıkları görülmektedir. İkinci önemli bulgu; bu kentlerin kent,
belediye ve valilik logolarının birbirinden farklı olduğu, kentlerin ortak bir
logosunun olmadığı tespit edilmiştir. Araştırmada dikkat çeken bir diğer bulgu
ise; Ankara, Nevşehir ve Denizli’nin hali hazırda turistik sloganının
olmamasıdır. Sonuç olarak İstanbul, Antalya ve Gaziantep’in turistik anlamda önemli
oranda kendilerine özgü kentsel marka kimliği oluşturabildikleri, diğer
kentlerin de marka kimliği oluşturma çabasında oldukları söylenebilir.
Türkiye’deki kentlerin güçlü marka kimliğine ihtiyacı olduğu anlaşılmaktadır.
Kentlerin turistik planlama ve pazarlama faaliyetlerinde bu konuyu da dikkate
almaları önerilmektedir.
In recent years, there is a fierce
competition among destinations to get more share from the tourism market.
Destinations; they need to create a distinctive, accurate, and permanent brand
identity that can express themselves and provide them with competitive
advantage. Because brand identity plays an important role in tourists' choices
and decisions. In this study, brand identity of the cities of İstanbul,
Antalya, Muğla, İzmir, Ankara, Nevşehir, Aydın, Denizli, Gaziantep and Hatay
that attracts most tourists in Turkey were examined. It has been tried to
determine which colors they use in their brand identities, which tourist values
and local symbols they try to outline, which slogans they use and how they
position themselves in logos. The research data was obtained by reviewing the
documents, web sites, promotional films and catalogs of the 10 cities, as well
as communicating with the related institutions of the cities via electronic
mail and telephone. Content analysis of the obtained data was done. The first
of the important findings of the research; all of these cities are trying to
bring their historical and cultural values to the forefront, Gaziantep and
Hatay are also emphasizing their gastronomic values. The second important
finding is; it has been determined that the cities, municipalities and
governor's logos of these cities are different from each other and that there
is no common logos of the cities. Another finding that draws attention in the
research is; Ankara, Nevsehir and Denizli have not already had a tourist
slogan. As a result, it can be said that Istanbul, Antalya and Gaziantep can
create their unique urban brand identity in a significant sense in tourism and
other cities are trying to establish brand identity. It is understood that the
city needs a strong brand identity in Turkey. It is suggested that cities
should take this issue into consideration in their touristic planning and
marketing activities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | January 22, 2019 |
Submission Date | August 13, 2018 |
Acceptance Date | January 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |