This paper examines the strategies Anne Sexton, Carol Ann Duffy, and Margaret Atwood employ in their revisionist mythmaking project to disclose and denounce the detrimental impact of patriarchal norms and institutions on women and gender equality. The poets rewrite classical myths and fairy tales this time to tell the stories of those who have been excluded from historical and sociocultural narratives. The new stories of Sexton, Duffy, and Atwood unsettle gender stereotypes with humorous and purposely bathetic plot twists and enable women to reject secondary roles historically attributed to them. Female characters in the poems reclaim their power through literary (re)creation by confronting male domination and internalized guilt over feelings of incompetence. This paper proposes that these revisionist strategies may help to forge an independent identity for women, artists and non-artists alike, and to generate the necessary critical response against the oppressive discourse of patriarchy.
feminist rewriting myth fairy tales poetry Sexton Duffy Atwood
Bu makale Anne Sexton, Carol Ann Duffy ve Margaret Atwood’un revizyonist mit yazımı projelerinde erkek egemen toplumun norm ve kurumlarının kadınlar ve toplumsal cinsiyet eşitliği üzerindeki olumsuz etkilerini ortaya çıkarmak ve reddetmek için kullandığı stratejileri ele alır. Şairler klasik mit ve masalları bu kez tarihsel ve sosyokültürel anlatılardan dışlananların göz ardı edilen hikayelerini anlatmak amacıyla yeniden yazarlar. Sexton, Duffy ve Atwood’un yeni hikayeleri toplumsal cinsiyet kalıplarını mizahi öğelerle ve ters köşelerle altüst eder ve kadınlara tarih boyunca atfedilen ikincil rolleri reddeder. Şiirlerdeki kadın karakterler erkek şiddeti ve yetersizlik hissinden kaynaklanan içselleştirilmiş suçluluk duygularıyla yüzleşerek edebi (yeniden) üretim aracılığıyla güçlerini geri kazanırlar. Bu makale bahsi geçen stratejilerin kadınların bağımsız kimlik inşasına katkıda bulunabileceğini ve erkek egemen düzenin baskıcı söylemine karşın elzem bir eleştirel karşılık oluşturabileceğini iddia eder.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | English Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2021 |
Submission Date | October 25, 2020 |
Acceptance Date | February 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |