Yoğunlaşma, herhangi bir piyasada ekonomik
faaliyetlerin az sayıda firmanın domine edilmesi ya da sahiplenilmesi anlamında
kullanılmaktadır. Buna göre piyasadaki yoğunlaşma oranı ile rekabet düzeyi arasında
negatif yönlü bir ilişki söz konusudur. Diğer bir ifade ile piyasadaki
yoğunlaşma oranı artıkça rekabet düzeyi azalır, yoğunlaşma oranı azaldıkça rekabet
düzeyi artar. Türkiye gibi gelişmekte olan ülke piyasalarında piyasa yoğunlaşma
oranın düşük olması ve eksik rekabet sık rastlanılan bir durumdur. Bu çalışma
kapsamında Türkiye’deki faaliyet gösteren en büyük beş havalimanının piyasadaki
yoğunlaşma oranı ve rekabet düzeyi incelenecektir. Bu kapsamda söz konusu
havaalanlarını kullanan havayolu işletmelerinin 2012-2015 yılları arasında bu
havaalanlarındaki yolcu sayıları ve kargo miktarları incelenecektir. Bu çalışma
Tükiye’deki havalimanlarında pazar yoğunlaşması ve piyasa yapısını inceleyen
ilk araştırma olması nedeniyle önemlidir. Türkiye’de havacılık piyasasında yoğunlaşma
ve piyasa yapısı arasındaki ilişki M - Firma Yoğunlaşma Oranı ve Herfindahl-Hirschman
Endeksi Analiz yöntemleri kullanılarak iç hat hava taşımacılığındaki piyasa
yapısının durumu ortaya konmaya çalışılacaktır. Yapılan analizler sonucunda piyasanın
rekabetçi yapıdan uzak olduğu ortaya çıkarılmıştır. Buna ek olarak çalışmada rekabetin
sağlanması ve sağlıklı bir şekilde işlemesine yönelik yapılması gerekenlerle
ilgili tespit ve öneriler yer alacaktır.
Herfindahl-Hirshman Endeksi M-Firma Yoğunlaşma Oranı Havayolu İşletmeleri Rekabet Piyasa Yapıları
Concentration means that economic activities are
dominated or owned by a small number of firms in any market. Accordingly, there
is a negative relationship between concentration ratio in the market and level
of competition. In other words, as the concentration rate increases,
level of competition decreases and vice-versa. The low market concentration
ratio and imperfect competition are common occurences in the emerging countries
such as Turkey. In this study,
concentration ratio and level of competition of the top five airports in Turkey
will be examined by years. In this context, the airlines’ (using these top five
airports) number of passengers and cargo volumes between 2012 and 2015 will be
used to analyse. This study is significant as it is the first study to
investigate airport market concentration and market structure in Turkey. In
this context, the relationship between
domestic air transportation concentration ratio and market structure will be
demonstrated with using M-Firm Concentration Ratio (CRm) and Herfindahl-Hirschman Index (HHI) analysis
methods. After the analyses, our results justified that market structure is far
from competition. In addition, there are recommendations and determinations to
what to do for ensuring competition and maintaining it truly in this study.
Herfindahl-Hirshman Index M-Firm Concentration Ratio Airline Companies Competition Market Structure
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | Business |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | January 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 3 |