Tourist
guides have a wide variety of roles, such as informants, commentator,
interpreters, consultants and intermediaries, in the process of contact with
the culture in which the tourists are foreigners. With these roles, guides are
directly influential in the positive or negative consequence of the tourist
experience. The role of lead roles is key to the success of all roles of the
directors. Because leadership involves processes of dominance in groups. At
this point, it is possible to say that the leadership roles of tour guides are
an important factor in achieving the quality of service of tourists and
ultimately reaching the targeted aims of tourism. In this study, the
relationship between leadership orientation and demographic characteristics was
examined in addition to the determination of leadership orientation of tour
guides. The data obtained with the questionnaires applied to tourist guides
were evaluated through statistical analyzes. As a result of the research, it
has emerged that tourist guides generally adopt the task oriented leadership
behaviors. In addition, it has been determined that the change behavior, which
requires to keep the task or the relations in the foreground according to the
necessity of circumstances, is the least preferred leadership behavior by the
guides.
Turist
rehberlerinin, turistlerin yabancı oldukları kültürle temasları sürecinde bilgi
verici, yorumcu, tercüman, danışman ve aracı gibi çok sayıda rolleri
bulunmaktadır. Bu rolleri ile rehberler, turistik deneyimin olumlu ya da
olumsuz neticelenmesinde doğrudan etkilidirler. Rehberlerin tüm rollerinin
başarılı bir şekilde ifa edilmesinde kilit öneme sahip rol ise, gruba hâkimiyet
süreçlerini içeren liderlik rolüdür. Bu noktada, turist rehberlerinin liderlik
rollerinin, turistin kaliteli hizmet almasında ve en nihai sonuç olarak
turizmin hedeflenen amaçlarına ulaşmasında önemli bir etken olduğunu söylemek
mümkündür. Çalışmada turist rehberlerinin liderlik yönelimleri ve liderlik
yönelimleri ile demografik özellikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Turist rehberlerine uygulanan anketlerle
elde edilen veriler istatiksel analizler aracılığıyla değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda turist rehberlerinin genel olarak göreve yönelik liderlik
davranışlarını benimsediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca koşulların gerekliliğine
göre görevi ya da ilişkileri ön planda tutmayı gerektiren değişim davranışı,
rehberlerin en az tercih ettikleri liderlik davranışı olduğu tespit edilmiştir.
Subjects | Tourism (Other) |
---|---|
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | May 19, 2017 |
Acceptance Date | July 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 3 |