This
study investigates a certain set of semantically categorized verbs, namely
Communication Verbs (CV) (Biber, 2006) in learner language. Communication verbs
are “a special subcategory of activity verbs that involve communication
activities” (2006, p.247) and they are relatively common both in written and
spoken discourse. Two corpora, LOCNESS and TICLE, were analysed to reveal
frequencies of these verbs in both corpora and the findings showed that though
priming of most frequent verbs in each corpus are identical, Turkish EFL
learners significantly underused such verbs in their argumentative essays. In
depth analysis additionally signified distinctive grammatical patterns as well
as various semantic frames of nouns collocated with verbs selected in TICLE.
Finally, based on the findings, usage based differences were examined and the
reasons why learners might have used particular patterns in comparison to the
ones used by NSs, were suggested by making references to Hunston and Francis’s
Pattern Grammar (2000).
Bu çalışma, anlamsal olarak
sınıflandırılmış eylemleri, özellikle İletişim Eylemlerini (Communication
Verbs) (Biber, 2006) öğrenci dilinde incelemektedir. İletişim eylemleri,
"iletişim etkinliklerini içeren etkinlik eylemlerininözel bir alt
sınıfıdır" (2006, s.247) ve hem yazılı hem de sözlü söylemde nispeten
yaygındır. İki derlem, LOCNESS ve TICLE, bu eylemlerin iki derlemdeki
sıklıklarını ortaya koymak için incelendi ve bulgular her bir derlemdeki en
sık eylemlerin öne çıkartılma durumları benzer olmasına rağmen, yabancı dil
olarak İngilizce öğrenen Türk öğrencilerin, bu eylemleri kompozisyonlarında
önemli ölçüde daha az kullandığını gösterdi. Derinlemesine incelemesonuçları ek
olarak, TICLE'da seçilen eylemlerin ad eşdizimliliklerinin , çeşitli anlamsal
çerçevelerin yanı sıra, ayırt edici dilbilgisel örüntüleri belirtilmiştir. Son
olarak, elde edilen bulgulara dayanarak, kullanıma dayalı farklılıklar
incelendi ve öğrencilerin anadil olarak İngilizce konuşan kişilere kıyasla,
belirli örüntüleri neden kullanmış olabileceklerine dair nedenler Hunston ve Francis'in
Örüntü Dil Bilgisi yaklaşımına (2000) göndermeler yaparak önerildi.
Journal Section | Linguistics |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Submission Date | May 19, 2017 |
Acceptance Date | July 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 3 |