Geleneksel toplumlarda seçkinlere has olan seyahat,
endüstrileşme ile birlikte modern bireyin hareketliliğini üreten turizme
dönüşmüştür. Turizm, geç modern dünyada ikamet mahallinin ötesinde
hareketliliği bir diğer ifadeyle boş zaman pratiğini temsil eden bir olgudur. Modern
turist hareketliliğin demokratikleşmesi neticesinde yaygınlaşan imkânların bir
sonucudur. Bir yandan uzak destinasyonlara hareketliliğe öte yandan sosyal ve
kültürel etkileşimlere yol açan ve hem ekonomik hem de sosyokültürel bir olgu
olan turizm, birey ve grupların birbirleri hakkındaki anlatısını biçimlendirir.
Son zamanlarda Trabzon’da turizm, 1990’lı yıllarda Rus turistlerle başlayan ve
2000’lerde Arap turistlerle devam eden bir yapıya sahiptir. Son dönemlerde
turizm, Arap turistlere yönelik kentsel değişimlerle birlikte ekonominin ana
unsurlarından biridir. Fakat bu ekonomik özelliğin yanı sıra Arap turistlerle
etkileşim sonucunda oluşan yeni bir anlatı ve temsil biçimi de söz konusudur.
Bu araştırmada söz konusu yeni anlatı sorunsallaştırılmış ve temel nitel
araştırma deseni üzerinden yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılmıştır. Sektör
çalışanları ve işyeri sahiplerinden 30 kişi ile görüşülmüştür; konaklama, araç
kiralama ve alışveriş kurumları merkezdedir. Betimsel analizle yapılan
değerlendirme sonucunda Arap turistlere dair en önemli sorunun dil engeline
dayandığı ve en temel betimlemelerin de bu engelin etkisiyle şekillendiği
yönündedir. Arap turistlere yönelik söylemde olumsuzluk yanılgısı olarak
tanımlanan tutumun baskın olduğu tespit edilmiştir.
Travel, which is the privilege of elites in traditional
societies, has been transformed into tourism that produces the mobility of the
modern individual together with industrialization. Tourism in the late modern
world is a phenomenon that represents the mobility beyond residential area, in other
words, it is a phenomenon representing leisure practice. Modern tourists are
the result of the opportunities that are widespread due to the democratization
of mobility. Tourism, which is an economic and sociocultural phenomenon leading
to mobility and socio-cultural interactions with remote destinations, shapes
the narrative of individuals and groups about each other. Tourism in Trabzon
recently started in the 1990s with Russian tourists and continued with Arab
tourists in the 2000s. In recent years, tourism is one of the main elements of
the economy with urban changes for Arab tourists. However, besides this
economic feature, there is also a new narrative and representation occurring as
a result of interaction with Arab tourists. In this research, the new narrative
was problematized, and semi-structured interviews were conducted within the
basic qualitative research design. Interviews were conducted with 30 people
consisting of sector employees and business owners; accommodation, car rental
and shopping stores are in the center. Because of the evaluation conducted with
descriptive analysis, it has been found that the most important problem about
Arab tourists is based on language barrier and basic descriptions are shaped by
the effect of this obstacle. It has been identified that the attitude defined
as negativity bias in the discourse for Arab tourists is dominant.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Sociology |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2019 |
Submission Date | April 22, 2019 |
Acceptance Date | September 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 4 |