This study aims to explore the connection between Bernard Shaw’s third play Mrs Warren’s Profession(1893) and the classical topos of recognition, as expressed by Aristotle and as developed by later commentators. From the very beginning of his career as a playwright with The Widowers’s HousesShaw’s plays contain many different layers of recognition. In the case of Mrs Warren’s Professionthe play vibrates on the social, political, moral, cultural and dramatic levels. Mrs Warren’s Professionabounds with characters who pass from ignorance to knowledge. Recognition as a concept presents a wide range of uses from Aristotle’s anagnorisis as a major dramatic device to Hegel’s use of recognition as an essential human need to be satisfied, to Markell’s use of the term as a politically motivated concept. Exploring how the characters of the play passes through all these layers of recognition in the play, this study attempts to interpret the play from the recognition perspective which has not been tried by earlier students of the play.
Bu çalışma Bernard Shaw’un Bayan Warren’ın Mesleği (1893) oyununu Aristoteles tarafından ortaya atılmış ve diğer eleştirmenlerice geliştirilmiş tanınma (recognition) kavramı ışığında ele almayı amaçlamaktadır. Dulların Evleri başlıklı oyunuyla adım attığı oyun yazarlığı kariyerinin başlangıcında itibaren tanınma meselesi Shaw’un oyunlarında çok farklı katmanlara yayılarak merkezi bir öneme sahip olmuştur. Bayan Warren’ın Mesleğiadlı oyun söz konusu olduğundaysa oyunda sosyal, politik, ahlaki, kültürel ve dramatik olarak tanınma kavramının çok farklı veçheleriyle karşımıza çıktığını gözlemlemekteyiz. Bayan Warren’ın Mesleği’ndeolan bitenden habersizken öğrenip farkına varan bir sürü karakter vardır. Tanınma kavramı Aristoteles’in anagnorisisolarak tiyatro sanatının kullandığı başlıca dramatik bir öğe olarak kullanılmasından, Hegel’in insanların tatmin edilmesi gereken en temel ihtiyaçlarından biri olarak tanımlanmasına, Markell’in aynı kavramı alıp siyasal düzlemde bir öğe olarak kullanıma açmasına kadar çok geniş bir düzlemde işlevselleştirilmiştir. Bu çalışma oyundaki karakterlerin bir biriyle olan ilişkilerine tanınma kavramı ışığında yaklaşarak oyun üzerinde daha önceki araştırmacıların gerçekleştirmediği bir okuma ortaya koymayı hedeflemektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Literary Studies |
Journal Section | English Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | December 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Vol 18 IDEA Special Issue |