While John Fowles’s (1926-2005) TheFrench Lieutenant’s Woman(1969) is studied frequently as a neo-Victorian novel, his first published novel, The Collector(1963), is ignored in the critical analyses of neo-Victorian studies. This is mostly due to the fact thatThe Collector is neither a re-writing of a Victorian novel nor sets in the nineteenth century. However, a critical reading of the novel demonstrates how Fowles explicitly manifests the continuation of the Victorian materialist obsession in this particular novel. In other words, albeit the contemporary setting of the novel and the critical appreciation of it as a feminist fiction, the protagonist, Clegg’s obsession with the material objects echoes Victorian cultural materialisation in a way that leads him to collect butterflies and women. Drawing an analogy between these two collections, it is mostly argued by the critics that Fowles discusses the issues of gender in this particular novel. From a different perspective, it will be argued in this study that Fowles actually illustrates the obsession with the material objects with respect to both the dead butterfly collection and also to the commodification of the female body as the material object. From this vantage point, the aim of this study is to analyse The Collector as a neo-Victorian novel revisiting the material culture of the Victorian period and the repercussions of the traumatic relationship between the human and the object in the twentieth century.
John Fowles’un (1926-2005) Fransız Teğmenin Kadını (1969) adlı romanı neo-Viktorya dönemi
romanı olarak sıkça çalışılıyorken, ilk romanı olan Koleksiyoncu (1963) neo-Viktorya dönemi çalışmaları alanında
genellikle göz ardı edilmiştir. Bunun nedeni Koleksiyoncu romanının bir Viktorya dönemi romanının yeniden yazımı
olmaması ve de 19. yüzyılda geçmemesidir. Buna rağmen, romanın eleştirel bir
gözle okunması Fowles’un bu romanda Viktorya dönemi materyalist takıntılarını
gözle görünür bir biçimde ortaya koyduğunu göstermiştir. Diğer bir deyişle,
romanın çağdaş ortamına ve feminist bir kurgu olarak eleştirilmesine rağmen,
ana karakter, Clegg’in maddi nesnelere takıntısı Viktorya dönemi kültürel nesne
bağımlılığını, kelebekleri ve kadınları toplamasına yol açacak şekilde,
yansıtıyor. Bu iki koleksiyon arasında bir analoji çizerek, eleştirmenler
çoğunlukla Fowles’un bu romanda cinsiyet meselelerini tartıştığını öne sürüyor.
Farklı bir perspektiften bakmak gerekirse, bu çalışmada, Fowles’un aslında hem
ölü kelebek koleksiyonuna hem de kadın bedeninin maddi nesne olarak
metalaştırılmasına ilişkin maddi nesnelere olan takıntıları ele aldığı
savunulacaktır. Bu noktadan yola çıkarak, bu çalışmanın amacı, Koleksiyoncu romanını, Viktorya
dönemindeki materyal kültüre ve bunun yirminci yüzyıldaki travmatik etkilerine
bakarak bir neo-Viktorya dönemi romanı olarak incelemektir.
Neo-Viktorya Dönemi Çalışmaları John Fowles Koleksiyoncu Viktorya Dönemi Materyalist Yaklaşımı
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Literary Studies |
Journal Section | English Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | July 28, 2019 |
Acceptance Date | November 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Vol 18 IDEA Special Issue |