Martin McDonagh’s Hangmen(2015) is a contextual play as the work derives its material from an actual historical event, the abolition of capital punishment in the 1960s, and presents this topic at a time in which the same issue is debated again in 2015. The play refers to two distinct socio-historical backgrounds, 1960s Britain as the context of the plot, and the 21stcentury as the context of the audience/reader. Hangmentakes place in a very specific date in history, the year in which hanging was suspended in Britain. The portrayal of what seems to be the last hanging case in the country makes it possible to problematise the integrity of the judicial system at the time. Presentation of the rivalry between two famous executioners in the country, Harry Allen and Albert Pierrepoint, also underlines the play’s socio-political relation to a certain context. What is equally noteworthy about Hangmenis McDonagh’s choice of this topic at a time in which the issue of capital punishment is raised again in Britain. Concerning recent arguments about the reintroduction of death penalty in 2015, it is observed that McDonagh also initiates a discussion concerning the legitimation of state violence through a depiction of the history of hanging. In light of this observation, the aim of this article is to discuss McDonagh’s topical dark comedy as a political intervention in the debate over death penalty in Britain by providing appropriate case studies of several hanging offences in the history of Britain.
Martin McDonagh’ın Hangmen (2015)
adlı oyunu, konusunu 1960’larda idam cezasının kaldırılması gibi gerçek bir tarihî olaydan alması ve aynı konuyu 2015’te
bu cezanın yeniden getirilmesi tartışmalarının ardından işlemesi bakımından
tarihsel bağlamı olan bir oyundur. Oyun, konusunun geçtiği 1960’lar
İngiltere’sine ve okuyucunun/seyircinin içinde bulunduğu yirmi birinci yüzyıla,
yani birbirinden uzak iki farklı sosyal ve tarihî döneme gönderme yapmaktadır. Hangmen, İngiltere’nin geçmişinde çok
belirli bir tarih olan idam cezasının kaldırıldığı yılda geçmektedir. Komik bir
biçimde ülkedeki son idam cezası olarak gösterilen olay, bu dönemdeki adalet
sisteminin doğruluğunu sorgulamayı mümkün kılmaktadır. Bu dönemde ülkenin meşhur
iki infazcısı olan Harry Allen ve Albert Pierrepoint’in oyunda karakterler
olarak kullanılması ve aralarındaki rekabetin gösterilmesi de yine oyunun
belirli bir döneme gönderme yaptığını göstermektedir. Bu oyunla ilgili eşit
derecede önemli olan bir diğer konu ise McDonagh’nın bu konuyu işlemeyi
İngiltere’de idam cezasının yeniden getirilmesinin gündemde olduğu bir zamanda
seçmiş olmasıdır. Son yıllarda ölüm cezasının yeniden getirilmesi konusundaki güncel
tartışmalar düşünüldüğünde, Martin McDonagh, bu oyunuyla geçmişten bir olayı
göstererek aynı zamanda devlet destekli şiddetin meşrulaştırılması konusunda
bir tartışmaya girmektedir. Bu gözlem ışığında bu makalenin amacı, McDonagh’ın
gündemle ilişkili olan bu kara mizahı ve İngiltere tarihindeki gerçek idam
cezası vakaları arasındaki bağlantıyı konu edinerek Hangmen oyununu ülkedeki idam tartışmalarına siyasî bir müdahale
olarak tartışmaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | English Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | July 31, 2019 |
Acceptance Date | December 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Vol 18 IDEA Special Issue |