Gerçekleştirilen bu araştırmada, festival kalitesinin davranışsal niyete etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda Gaziantep’te düzenlenen Uluslararası Gaziantep Gastronomi Festivali’ne katılan 355 katılımcıya anket uygulanmıştır. Söz konusu anket formu festival çıkışında katılımcılara dağıtılmış ve anketi doldurmaları istenmiştir. Araştırma sonucunda personel kalitesi, yiyecek-içecek kalitesi, bilgilendirme, davranışsal niyet ve subjektif norm olmak üzere 5 faktör ortaya konmuştur. Davranışsal niyet değişkeninin en yüksek ortalamaya sahip olduğu, bilgilendirme değişkeninin ise en düşük ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Bağımsız değişkenler ele alındığında “personel kalitesi, subjektif norm, yiyecek-içecek kalitesi ve bilgilendirme” değişkenlerinin davranışsal niyeti etkilediği görülmüştür. Bununla beraber katılımcıların bir gastronomi festivalinde en çok yiyecek-içecek kalitesine önem vermesi ise araştırmada dikkat çeken önemli bir sonuç olmuştur.
In this study, it was aimed to determine the effect of festival quality on behavioral intent. In this context, a questionnaire was applied to the participants of the International Gaziantep Gastronomy Festival in Gaziantep. In this context, a questionnaire was applied to 350 participants who participated in the International Gaziantep Gastronomy Festival held in Gaziantep. As a result of the research, 5 factors such as personnel quality, food and beverage quality, information, behavioral intention and subjective norm were determined. It was seen that the behavioral intention variable had the highest mean and the information variable had the lowest mean. When the independent variables are considered, it was seen that the variables of “personnel quality, subjective norm, food-beverage quality and information” affect the behavioral intention. On the other hand, the importance of food and beverage quality at a gastronomic festival was an important result of the research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2020 |
Submission Date | December 27, 2019 |
Acceptance Date | March 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 2 |