After Covid-19 was declared as a pandemic by the World Health Organization, rapid increases in the number of cases and deaths began to occur all over the world. The number of cases started to decrease with the restriction decisions (curfew, travel restriction, social distance, quarantine) and personal precautions (mask, disinfectant) and the restrictions were eased and the process of returning to normal, which was called as the "new normal", began. In this process, which is expressed as the new normal, it is predicted that the tourists’ attitudes and behaviors will change. This is due to perceived high risk and fear. Perceived high risk and fear can change tourist attitudes and behaviors. In this respect, the study aimed to examine the consumer attitude of Turkish tourists after Covid-19. In the study, which was planned with a qualitative design, interview was preferred as the data collection method and the data were collected from 10 participants through a semi-structured interviews. As a result of the study, it was determined that there were changes in the tourist consumer attitudes of tourists after Covid-19. It is believed that the results obtained from the study will contribute to tourism professionals, destination managers and researchers working on the subject.
Covid-19 Pandemic Tourist Consumption Attitude Tourist Behavior Custumer Behavior Tüketici Davranışı
Covid-19, Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edildikten sonra, dünyanın her yerinde vaka ve ölüm sayılarında hızla artışlar yaşanmaya başlanmıştır. İlerleyen süreçte alınan kısıtlama kararları (sokağa çıkma yasağı, seyahat kısıtlaması, sosyal mesafe, karantina) ve kişisel önlemlerle (maske, dezenfektan) birlikte vaka sayıları azalmaya başlamış ve kısıtlamalar hafifletilerek “yeni normal” olarak adlandırılan normale dönüş süreci başlamıştır. Yeni normal olarak ifade edilen bu süreçte, turist tutumları ve davranışlarının değişeceği öngörülmektedir. Bunun nedeni algılanan yüksek risk ve korkudur. Algılanan yüksek risk ve korku turist tutumunu ve davranışlarını değiştirebilmektedir. Bu doğrultuda araştırmada, Covid-19 sonrası Türk turistlerin tüketici tutumunun incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel desende planlanan araştırmada, veri toplama yöntemi olarak görüşme tercih edilmiş ve veriler yarı-yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla 10 katılımcıdan toplanmıştır. Araştırma sonucunda, turistlerin Covid-19 sonrası turistik tüketici tutumlarında değişimler meydana geldiği belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçların, turizm profesyonellerine, destinasyon yöneticilerine ve konu ile ilgili çalışmalar yapan araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Submission Date | August 30, 2020 |
Acceptance Date | September 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: COVID-19 Special Issue |