Eğitim, modern dünyanın en önemli parametrelerinden biridir. Eğitimin önemi, dünyanın tüm toplumları tarafından fark edilmekte ve eğitim faaliyetlerine olan önem, gün geçtikçe artmaktadır. Dolayısıyla eğitimli toplumların, eğitim seviyesi düşük toplumlara oranla birçok yönden geri kaldığı ve gelişmelere ayak uydurmakta güçlük çektiği açıkça görülmektedir. Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) ve Veri Zarflama Analizi (VZA), birçok problemde bir arada kullanılan ve olumlu sonuçlar elde edilen çok kriterli karar verme yöntemleridir. OECD ülkelerinin eğitim performanslarının değerlendirildiği bu çalışmada VZA yöntemi, VZA/AHS sıralı yöntemi ve VZAHS yöntemi detaylı bir şekilde ele alınmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir. VZA/AHS sıralı yöntemi ve VZAHS yöntemi kullanılarak Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) ve Veri Zarflama Analizi (VZA) yöntemlerinin dezavantajları ortadan kaldırılmaya çalışılmış ve daha anlamlı sonuçlar elde edilmesi amaçlanmıştır.
Education is one of the most important parameters of the modern world. The importance of education is recognized by all societies of the world and the importance of education activities is increasing day by day. Therefore it is clear that the educated societies have many problems in terms of keeping up with the developments. Analytic Hierarchy Process (AHP) and Data Envelopment Analysis (DEA) are multi-criteria decision making methods that are used together in many problems and have positive results. In this study which evaluates the educational performance of OECD countries, DEA method, DEA/AHP sequence method and DEAHP method are discussed in detail and the results are evaluated. The disadvantages of Analytical Hierarchy Process (AHP) and Data Envelopment Analysis (DEA) methods are tried to be eliminated by using DEA/AHP sequential method and DEA method and it is aimed to obtain more meaningful results.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Economics |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | November 19, 2021 |
Acceptance Date | June 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 3 |