With the developments in communication technologies, Corporate Social Responsibility communication has gained a different dimension as in many other fields. Especially in recent years, it seems that an interactive broadcasting understanding with the audience has gained through social media in television programs. This situation caused the public relations practices in CSR Communication to turn to television and the social responsibility activities carried out to spread to large masses. At the same time, with these developments, which cause the understanding of social responsibility to become widespread in society, various non-governmental organizations also have the opportunity to find support for social responsibility activities.
In this context, the main purpose of the study is to reveal the role of the media in corporate social responsibility communication. For this purpose, in the historical process on the development of the concept of CSR and the importance of CSR Communication in terms of public relations are discussed. In the analysis part of the study, the "Good Stories" program broadcast on NTV between December 2019 and March 2021 is examined. In this way, the consequences of processing CSR applications in television programs in terms of CSR communication are discussed.
İletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte birçok alanda olduğu gibi Kurumsal Sosyal Sorumluluk iletişimi de farklı bir boyut kazanmıştır. Özellikle son yıllarda televizyon programlarında sosyal medya aracılığıyla izleyici ile etkileşimli bir yayın anlayışının kazandığı görünmektedir. Bu durum Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişiminde halkla ilişkiler uygulamalarının televizyona yönelmesine ve yürütülen sosyal sorumluluk faaliyetlerinin geniş kitlelere yayılmasına neden olmuştur. Aynı zamanda toplumda sosyal sorumluluk anlayışının da yaygınlaşmasına neden olan bu gelişmelerle birlikte çeşitli sivil toplum kuruluşları da sosyal sorumluluk faaliyetlerine destek bulabilme fırsatı elde etmektedirler.
Bu kapsamda, çalışmanın temel amacı medyanın kurumsal sosyal sorumluluk iletişimindeki rolünü ortaya koymaktır. Bu amaçla çalışmanın ilk bölümünde tarihsel süreç içerisinde yaşanan sosyal, ekonomik ve toplumsal gelişmelerin kurumsal sosyal sorumluluk kavramının gelişimindeki etkileri ve kurumsal sosyal sorumluluk iletişiminin halkla ilişkiler açısından önemi ele alınmaktadır. Çalışmanın analiz bölümünde ise NTV’de Aralık 2019 ve Mart 2021 arasında yayınlanan “İyi Hikayeler” programı ele alınmaktadır. Bu yolla, KSS uygulamalarının televizyon programlarında işlenmesinin KSS iletişimi açısından sonuçları tartışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Communication |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | December 16, 2021 |
Acceptance Date | May 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 3 |