Arnold Wesker’in Mutfak (1957) adlı oyunu hem birbirleri arasında hem de kendi içlerinde hiyerarşik yapıya sahip olan kapitalist sınıf ve işçi sınıfı olmak üzere iki sosyal sınıf arasında, işçi sınıfının kapitalist sınıf tarafından sömürülmesiyle sonuçlanan mücadelenin yer aldığı çalışma dünyasını anlatmaktadır. Restorandaki kötü çalışma şartları, işin değişen hızı, işveren tarafından çalışana dinlenmesi ve sosyalleşmesi için verilen kısıtlı zaman ve kapitalist sınıf tarafından kontrol edilen iş yükünün çalışanın insanlığını kaybettirici yönü hem iki sosyal sınıf arasındaki hem de işçi sınıfı üyelerinin kendi aralarındaki ilişkiler aracılığıyla sunulur. Bu çalışmanın amacı, Mutfak oyununda kapitalist sınıf ile işçi sınıfı arasındaki iş ve üretime dayalı ilişkiyi ve işçi sınıfının, kapitalist sınıfın uygulamalarını kabullenişini sırasıyla Marksist kavramlar olan sınıf mücadelesi ve ideoloji kavramları ile okumaktır. Bu bağlamda, sınıf çatışmasının sadece sermaye sahibi kapitalist sınıf ile üretimi gerçekleştiren işçi sınıfı arasında olmadığı, sınıf mücadelesinin aynı zamanda farklı milli kimliklere sahip işçi sınıfı üyeleri arasında ırk temelli nefret ile ifade edildiği ortaya konulacaktır. Ayrıca, restoran çalışanlarının içinde çalıştıkları ekonomik koşulları bilinçli olarak kabul ettikleri ve hem işin hem eğlencenin kapitalist sınıf tarafından kontrol edildiğini de gösteren işçi sınıfının kültürel/sanatsal zevklerini işveren tarafından belirlenen kısa mola zamanlarında gösterebildikleri üzerinde durulacaktır.
Arnold Wesker’s The Kitchen (1957) presents the world of labour where the two social classes, the capitalist class and the working class, with hierarchies between each other and among themselves, clash, which ends with the exploitation of the proletariat by the bourgeoisie. The harsh working conditions at the restaurant, the changing pace of work, little time given by the employer to the employees to rest and socialise, and the dehumanising aspect of labour are presented through the relationships between the two social classes and also among the working class people. Hence, the aim of this paper is to argue that the relationship between the capitalist class and the working class based on labour and production and the working class people’s submission to the practices of the ruling class in The Kitchen can be analysed through the Marxist concepts of class conflict and ideology, respectively. Accordingly, it will be demonstrated that class conflict is seen not only between the bourgeoisie, the owner of the capital, and the proletariat, the agent of production, but also among the members of the proletariat of different nationalities, which is expressed through racial hatred. Furthermore, it will be displayed that the employees of the restaurant not only consciously accept the economic conditions under which they work but also reveal their cultural/artistic tastes during short breaks that are set by the employer, which shows that both work and leisure are controlled by the capitalist class.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | English Language and Literature |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2023 |
Submission Date | June 20, 2022 |
Acceptance Date | January 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 1 |