Nowadays, with the developing technology, the media has become a tool that has an important role in the perception of many professions, thanks to its powerful functions. Especially in recent years, with food playing a central role in many movies, the relationship between movies, which is a media activity, and the gastronomy profession has become more and more important. When the literature is examined, it has been determined that there are not enough studies that measure the perception and attitudes of the gastronomy profession through media channels. In this context, the study aims to reveal the effect of a movie, which is a reflection of real life, on the perceptions and attitudes of students who have just started their gastronomy and culinary arts education and who do not have professional culinary experience. Accordingly, the interview technique was used within the framework of reception analysis, which is a qualitative method. The deliberate sampling method was preferred as the sampling method. Within the scope of the deliberate sampling method, a total of 20 students were selected among the 1st and 2nd-year students of the Department of Gastronomy and Culinary Arts at Agri Ibrahim Cecen University. An interview form consisting of 7 open-ended questions was applied to these students to learn their perceptions and attitudes towards the gastronomy profession and their thoughts about the profession through the film. According to the answers given by the participants, it was determined that the film mostly affected the perspective of the profession. In addition, it has been observed that chefs think that the management style should be authoritative, that they think that the media plays an important role in the success of a restaurant or chef and that gourmets are important in professional development.
Günümüzde gelişen teknolojiyle birlikte medya, sahip olduğu güçlü işlevleri sayesinde birçok mesleğin algılanmasında önemli bir role sahip bir araç konumuna gelmiştir. Özellikle son yıllarda birçok filmde yemeklerin başrolde yer almasıyla birlikte bir medya faaliyeti olan filmlerin gastronomi mesleği ile olan ilişkisi giderek önem kazanmaya başlamıştır. Literatür incelendiğinde medya kanalları aracılığıyla gastronomi mesleğine yönelik algı ve tutumları ölçen yeterli sayıda çalışmanın olmadığı tespit edilmiştir. Bu çerçevede çalışmanın amacı, gastronomi ve mutfak sanatları eğitimine yeni başlamış ve profesyonel mutfak deneyimi olmayan öğrencilerin, gerçek hayatın yansıması niteliğinde olan bir sinema filminin meslekleriyle ilgili algı ve tutumlarına olan etkisini ortaya koymaktır. Buna bağlı olarak çalışma nitel bir yöntem olan alımlama analizi çerçevesinde görüşme (mülakat) tekniği kullanılmıştır. Örnekleme yöntemi olarak kasti örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Kasti örnekleme yöntemi kapsamında Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü 1. ve 2. sınıf öğrencileri arasından toplam 20 öğrenci seçilmiştir. Bu öğrencilere film aracılığıyla gastronomi mesleğine yönelik algı ve tutumları ve meslekle ilgili düşüncelerini öğrenmek amacıyla toplamda 7 adet açık uçlu sorudan oluşan bir görüşme formu uygulanmıştır. Katılımcıların verdiği yanıtlara göre, filmin mesleğe bakış açısını çoğunlukla etkilediği saptanmıştır. Ek olarak şeflerin yönetim tarzının otoriter olması gerektiğini düşündükleri, bir restoran veya şefin başarısında medyanın önemli bir rol oynadığını düşündükleri ve mesleki gelişimde gurmelerin önemli olduğunu vurguladıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2023 |
Submission Date | March 13, 2023 |
Acceptance Date | July 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 3 |