The mass media, which enables states to establish direct relations with societies, has become an effective element in disseminating the states’ foreign policy messages, introducing themselves to the peoples of other states, and developing social dialogue to increase their soft power and further their interests. Türkiye, situated at the crossroads of Europe and Asia, asserts itself as a key regional and international actor and has a long history of projecting influence through cultural heritage, and diplomacy. This article searches the dynamic realm of The Republic of Türkiye, which is presently celebrating its centennial, public diplomacy, and communication strategy with its connection to soft power and a particular focus on cultural elements, spanning from the Ottoman Empire to exploring its evolution in response to shifting global dynamics. The study evaluates how Türkiye leverages its cultural components to foster communication with foreign publics, enhance its international image, and increase its regional and international influence. By analyzing the multifaceted aspects of Türkiye’s public diplomacy, including its utilization of soft power and cultural promotion, this article seeks to present the integrity of the underlying principles guiding its foreign policy messaging. Methodologically the study benefits from a literature review to determine Türkiye’s public diplomacy instruments within historical change and continuity and is based on the analysis of the contents of the most effectively used instruments and institutions. Within this context, the institutionalization of communication tools in the realm of public diplomacy and the role of institutions in conveying Türkiye’s image in the Republic’s centennial are addressed. The study finds that Türkiye, carrying out public diplomacy activities at a global scale, has enhanced its communication with foreign publics through activities and international broadcasting designed for publicizing its cultural heritage, language, and art in the areas of education, arts, and culture to be an efficient actor in the international arena. Its public diplomacy and communication strategy carried out through bilateral cooperations, agreements, international activities, and broadcasting contribute to Türkiye’s soft power within the scope of its foreign policy targets.
Devletlerin toplumlarla doğrudan ilişki kurmasını sağlayan kitle iletişim araçları, yumuşak gücünü artırma ve çıkarlarını ilerletme amacıyla devletlerin dış politika mesajlarını yayması, diğer devletlerin halklarına kendilerini tanıtması ve toplumsal diyaloğun geliştirilmesi açılarından etkili bir unsur hâline gelmiştir. Avrupa ve Asya’nın kesişim noktasında bulunan ve kendisini önemli bir bölgesel ve uluslararası aktör olarak konumlandıran Türkiye, kültürel miras ve diplomasi aracılığıyla nüfuzunu ilerletmede köklü bir geçmişe sahiptir. Bu makale, 100. yılını kutlayan Türkiye Cumhuriyeti’nin yumuşak gücüyle ilişkili olan ve kültürel unsurlara vurgu yapan, Osmanlı İmparatorluğu’na uzanan ve değişen küresel dinamiklere cevaben gelişim gösteren kamu diplomasisi ve iletişim stratejisinin seyrini araştırmaktadır. Çalışmada, Türkiye’nin yabancı kamuoyları ile iletişimini geliştirmek, uluslararası imajını iyileştirmek, bölgesel ve uluslararası bir aktör olarak nüfuzunu artırmak için kültürel ögelerinden nasıl yararlandığı değerlendirilmektedir. Bu makale, yumuşak güç kullanımı ve kültürel tanıtım çerçevesinde Türkiye’nin kamu diplomasisinin çok yönlü yanlarını analiz ederek dış politika mesajlarına yön veren temel ilkelerle bütünlüğünü ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma metodolojik açıdan tarihsel değişim ve süreklilik içerisinde Türkiye’nin kamu diplomasisi araçlarının tespitinde literatür taramasından yararlanmakta ve en etkili şekilde kullanılan araçların ve kurumların faaliyetlerinin içeriklerinin analiz edilmesine dayanmaktadır. Bu çalışmada, Cumhuriyetin 100. yılında iletişim araçlarının kamu diplomasisinde kullanılmak üzere kurumsallaştırılması ve kurumların Türkiye’nin imajını yaymadaki rolü ele alınmaktadır. Küresel çapta kamu diplomasisi faaliyetleri yürüten Türkiye’nin uluslararası arenada etkili bir aktör olmak amacıyla eğitim, sanat ve kültür alanlarında kültürel mirasını, dilini ve sanatını tanıtmaya yönelik etkinlikler ve uluslararası yayıncılık aracılığıyla uluslararası kamuoyu ile iletişimini artırdığı görülmektedir. İkili işbirlikleri, anlaşmalar, uluslararası etkinlikler ve yayıncılık çerçevesinde yürütülen kamu diplomasisi ve iletişim stratejisi Türkiye’nin dış politika hedefleri çerçevesinde yumuşak gücüne katkıda bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Communication |
Journal Section | Political Science and International Relations |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2023 |
Submission Date | September 8, 2023 |
Acceptance Date | October 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: Cumhuriyet'in 100. Yılı |