The purpose of this study was to determine the level
of knowledge of undergraduate students on the formation, causes and results of
global warming and steps to be taken. Furthermore, this study investigated the
level of knowledge of university students in terms of their genre and
department in which they study. This study was designed under survey model. A
total of 472 final year undergraduate students studying in Karabuk University
Faculty of Letters in 2016-2017 education year participated in this present
study. “Global Warming Knowledge
Questionnaire” developed by Eroğlu and Aydoğdu (2016) was used to gather
data of the study. The data of the study were analysed through t-test and
one-way ANOVA. Results of the study revealed that undergraduate students had
insufficient knowledge in certain subjects although the level of their knowledge
on global warming is over the average. Results also demonstrated that the level
of knowledge of undergraduate students on global warming did not differed
significantly according to department variable.
Bu
çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin küresel ısınmanın oluşumu, sebepleri,
sonuçları ve alınabilecek önlemler hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesidir.
Ayrıca bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin küresel ısınma hakkındaki
bilgi düzeyleri cinsiyet ve bölüm değişkenleri açısından da incelenmiştir.
Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 2016-2017 Akademik yılının
bahar döneminde, Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesinde öğrenim gören son
sınıf öğrencilerinden 472 kişi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Eroğlu ve
Aydoğdu (2016) tarafından geliştirilen “Küresel
Isınma Bilgi Anketi” uygulanmıştır. Verilerin analizinde betimsel
istatistiklerin yanında t- testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin küresel
ısınmaya ilişkin bilgi düzeylerinin ortalamanın üzerinde olmasına rağmen bazı
konularda bilgilerinin eksik olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışmanın
sonucunda üniversite öğrencilerinin küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeyleri
bölüm türü değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |