Partiler
ve politikacılar gerek seçim dönemlerinde gerekse işbaşına geldikten sonraki
görev dönemlerinde uyguladıkları politik pazarlama stratejileri ile tutundurma çabaları
yürüterek siyaset sahnesindeki yerlerini korumaya devam etmeyi amaçlarlar.
Uygulanan bu politik pazarlama stratejilerinin başarılı olup olmadığının
öğrenilebileceği en önemli aşama da gerçekleştirilen seçimlerdir. Bu süreçte politik aktörlerin her zaman en önemli hedef kitlelerinden bir
tanesi gençlik kümesi olmuştur. Gençlerin davranışları, sosyalleşme becerileri,
değer yargıları siyasi partilerin ve liderlerin gündemlerinde öncü konumunu her
zaman korumuş, seçimlere ve politik zemine etkisini her zaman sürdürmüştür. İşte
tüm bu süreçlerin Türkiye gençliği üzerinde nasıl bir algı bıraktığına ilişkin
yazılan bu makalede de 2016 yılında
GENAR ve 2017 yılında Rasat Strateji şirketi tarafından yapılan Türkiye çapındaki
gençlik araştırmalarının gençlerin politik duruşları ile ilgili olan veri ve
sonuçları üzerinden, Türkiye gençliğinin politik pazarlama unsurları algıları hakkında
belirli çıkarsamalara yer verilmiştir.
Parties
and politicians seek to maintain their place in the political scene by
conducting promotional efforts with the political marketing strategies they
have implemented both during election periods and after their accession. The
most important stage to learn whether
these political marketing strategies are
successful or not is the elections that are performed.
In
this process, one of the most important target groups of political actors has
always been the youth cluster.The young people's behavior, socialization skills
and value judgments have always maintained their leading position in the agenda
of political parties and leaders, and have always maintained their influence on
elections and political grounds.
This
article is written to show how all these
processes have been perceived by the Turkish youth and it also includes the
deductions of Turkish youth about the political marketing elements perceptions
through the data and results of the survey related toyoung people's political
stance on youth research across Turkey made by the companies GENAR in 2016 and
2017 RASAT Strategy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |