Okul öncesi
dönemde motor gelişimi desteklemeye yönelik yapılandırılmış oyun ve motor
beceri içerikli programların çocuklarda fiziksel aktiviteyi artırmak suretiyle motor,
sosyal, zihinsel ve duygusal sağlığı desteklediği bilinmektedir. Bu dönemdeki
çocuklarda gözlenebilen ve davranış bozukluğu olarak adlandırılan inatlaşma,
kavgacılık, utangaçlık, ağlama, saldırganlık gibi davranışlar oyun ve motor
beceri eğitimi sırasında da gözlenebilmektedir. Bu çalışmanın amacı 4 yaş grubu
çocuklarda motor gelişimi desteklemeye yönelik yapılandırılmış oyun ve motor beceri
eğitimi programı sırasında çarpı stratejisi yoluyla davranış bozukluklarının
azaltılması ve çocuklara olumlu değerlerin kazandırılmasıdır. Bu çalışma eylem
araştırması deseninde nitel araştırmadır. Çalışma kapsamında toplam 12 çocuk 28
hafta süreyle haftada iki gün motor gelişimi desteklemeye yönelik
yapılandırılmış oyun ve motor beceri eğitimine katılmıştır. Çocuklarla her
çalışmadan önce istenmeyen davranışlar daha yapılmadan iki elin işaret
parmaklarıyla hayır anlamında çarpı hareketi yapılarak; ağlamak çarpı, yüksek
sesle bağırmak çarpı, arkadaşını itmek çarpı şeklinde tekrar edilmiştir. Motor
beceri eğitimi ve oyunlar sırasında bu davranışlardan birini gösteren olursa sadece
çarpı işareti yapılarak ikaz edilmiştir, davranışı sürdürürse kenara alınıp
istenmeyen bir davranış yaptığı için beklediği açıklandıktan sonra tekrar oyuna
dâhil edilmiştir. Çocuklarda çarpı stratejisinin etkili olup olmadığı sınıf
öğretmenlerine ve ailelere yarı yapılandırılmış görüşme ile sorulmuştur
(aile=12, öğretmen=3 toplam=15). Veriler betimsel analiz ile
değerlendirilmiştir. Katılımcı görüşlerine göre çarpı stratejisi 4 yaş grubu
çocuklarda davranış bozukluklarını azaltmada ve olumlu değer kazandırmada
etkili görülmüştür. Çocuklardaki olumlu davranışlar öğretmenleri ve aileleri
tarafından fark edilmiştir. Oyun ve hareket eğitimi sırasında gözlenen davranış
bozukluklarını azaltmada çarpı stratejisinin etkililiği başka gruplarda
sınanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2018 |
Acceptance Date | June 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |