Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 124 - 145, 28.02.2025
https://doi.org/10.25307/jssr.1594712

Abstract

References

  • Adelantado‐Renau, M., Moliner‐Urdiales, D., Cavero‐Redondo, I., Beltran‐ Valls, M.R., Martínez‐Vizcaíno, V., & Álvarez‐Bueno, C. (2019). Association between screen media use and academic performance among children and adolescents: A systematic review and metaanalysis. JAMA Pediatr, 173(11), 1058–1067. [Crossref]
  • Alcaraz-Muñoz, V., Alonso, J. I., & Yuste, J. L. (2022). Design and validation of games and emotions scale for children (GES-C). Cuadernos de Psicología del Deporte, 22(1), 28-43.
  • Aksoy, G. (2019). Okullarda yaşanan akran zorbalığının nedenlerine ve müdahale yöntemlerine ilişkin okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşler (Tez No. 552440) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Andreou, E., Didaskalou, E., & Vlachou, A. (2015). Bully/victim problems among Greek pupils with special educational needs: Associations with loneliness and self-efficacy for peer interactions. Journal of Research in Special Educational Needs,15(4) 235–246. [Crossref]
  • Arslan, N., & Akın, A. (2016). Çözüm odaklı kısa süreli grupla psikolojik danışmanın lise öğrencilerinin akran zorbalığa etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 72-84. [Crossref]
  • Aslan, M., & Polat, M. O. (2023). Tüm boyutlarıyla akran zorbalığı. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 43-58.
  • Atik, G., & Kemer, G. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencileri arasındaki zorbalığı yordamada problem çözme becerisi, sürekli öfke-öfke ifade tarzları ve fiziksel özyeterliğin rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 198-206.
  • Ayrancı, M., & Aydın, K. M. (2022). Çocuklar için oyun ve duygu ölçeği (ODÖ-Ç): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mediterranean Educational Research Journal/Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi,16(42), 1-17. [Crossref]
  • Berchiatti, M., Ferrer, A., Galiana, L., Badenes-Ribera, L., & Longobardi, C. (2022). Bullying in students with special education needs and learning difficulties: The role of the student–teacher relationship quality and students’ social status in the peer group. Child & Youth Care Forum, 51(3), 515–537. [Crossref]
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. Kılıç, A., Özcan, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Canan, F., & Ataoğlu, A. (2010). Anksiyete, depresyon ve problem çözme becerisi algısı üzerine düzenli sporun etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, 11(1), 38-43.
  • Casper, D., & Card, N. (2017). Overt and relational victimization: A meta-analytic review of their overlap and associations with social-psychological adjustment. Child Development, 88(2), 466–483.
  • Clarkson, S., Charles, J. M., Saville, C. W. N., Bjornstad, G. J., & Hutchings, J. (2019). Introducing KiVa school-based antibullying programme to the UK: A preliminary examination of effectiveness and programme cost. School Psychology International, 40(4), 347-365. [Crossref]
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Cook, C., Williams, K., Guerra, N., Kim, T., & Sadek, S. (2010). Predictors of bullying and victimization in childhood and adolescence: A meta-analytic investigation. School Psychology Quarterly, 25(2), 65–83. [Crossref]
  • Coşkungönül, M. (2020). Spora katılımın ve seçili değişkenlerin akran zorbalığı üzerine etkisinin araştırılması. (Tez No. 655928) [Yüksek lisans tezi]. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Craig, W., Harel-Fisch, Y., Fogel-Grinvald, H., Dostaler, S., Hetland, J. Simons-Morton, B., Molcho, M., de Mato, M. G., Overpeck, M., Due, P., Pickett, W., HBSC Violence & Injuries Prevention Focus Group, & HBSC Bullying Writing Group (2009). A cross-national profile of bullying and victimization among adolescents in 40 countries. International Journal of Public Health, 54(Suppl 2), 216–224. [Crossref]
  • Çakır, N. (2017). Lise öğrencilerinde akran zorbalığı ve bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 485986) [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, B. B. (2023). 5-6 yaş çocuklarının dijital oyun bağımlılığı eğilimlerinin akran zorbalığı davranışlarını yordayıcı rolü. Hakkari Eğitim Fakültesi Dergisi,2(2), 10-25.
  • Çil, O., & Sefer, F. (2021). Sınıf öğretmenlerinin oyun temelli matematik etkinliklerine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 11(3), 1366-1385. [Crossref]
  • Eisenberg, N. (2000). Emotion, regulation, and moral development. Annual review of psychology, 51(1), 665-697. [Crossref]
  • Erdener, M. A., Tezci, E., & Sezer, F. (2019, April 20–22). Bullying among high school students [Conference presentation abstract]. Xth International Conference on Educational Research, Antalya.
  • Fabes, R. A., Eisenberg, N., Jones, S., Smith, M., Guthrie, I., Poulin, R., & Friedman, J. (1999). Regulation, emotionality, and preschoolers' socially competent peer interactions. Child development, 70(2), 432-442. [Crossref]
  • Funk, J.B., Baldacci, H.B., Pasold, T., & Baumgardner, J. (2004). Violence exposure in real-life, video games, television, movies, and the internet: is there desensitization? Journal of Adolescence,27(1), 23-39. [Crossref]
  • Gísladóttir, N.B. (2016). Cyberbullying among adolescents: bullies and victims associated with parental relations, online usage time and gender differences.[Doctoral dissertation], Reykjavik University.
  • Gökler, R. (2009). Okullarda akran zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 511-537.
  • Gümüş-Selek, F., Demir Küçükköseler, A., & Duran, B. (2022, August 25–27). A brief look at peer bullying among students aged 0-18 and special education students [Conference presentation abstract]. 5th Elmis International Special Education Congress, Konya.
  • Harman, J. P., Hansen, C. E., Cochran, M. E., & Lindsey, C. R. (2005). Liar, liar: Internet faking but not frequency of use affects social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression. CyberPsychology & Behavior, 8(1), 1-6. [Crossref]
  • Hartati, S., Safitri, D., Marini, A., & Wahyudi, A. (2020). Bullying behaviour in early childhood: Study at early childhood education institution in East Jakarta in Indonesia. Talent Development & Excellence, 12(1), 55–63.
  • Hazar, Z. & Ekici, F. (2021). Investigation of the relationship between digital game addiction and cognitions bullying of secondary school students. Gazi Journal of Physical Education and Sport Science, 26(1), 1–15.
  • Heggestad, E. D., Scheaf, D. J., Banks, G. C., Monroe Hausfeld, M., Tonidandel, S., & Williams, E. B. (2019). Scale adaptation in organizational science research: A review and best-practice recommendations. Journal of Management, 45(6), 2596-2627. [Crossref]
  • Hellström, L. & Beckman, L. (2020). Adolescents’ perception of gender differences in bullying. Scandinavian Journal of Psychology, 61 (1), 90–96.
  • Hesapçıoğlu, S. T., & Yeşilova, H. (2020). Internet addiction prevalence in youths and its relation with depressive symptoms, self-esteem, and bullying. Anatolian Journal of Psychiatry, 1(5), 483-490. [Crossref]
  • Jabbar, A. I. A., & Felicia, P. (2015). Gameplay engagement and learning in game-based learning: A systematic review. Review of Educational Research, 85(4), 740-779. [Crossref]
  • Jansen, D. E., Veenstra, R., Ormel, J., Verhulst, F. C., & Reijneveld, S. A. (2011). Early risk factors for being a bully, victim, or bully/victim in late elementary and early secondary education. The longitudinal TRAILS study. BMC Public Health, 11(1), Article 440. [Crossref]
  • Kadim, M. (2023). Duygusal gelişim. In Kızılkaya Namlı, A. (Eds.), Eğitimin kavramsal temelleri-8: Eğitim Psikolojisi, (1. Edition, s. 91,114). Efe Akademi.
  • Kalkan, S. A., Mızrak, Ş., Ayaz, A., & Aydın, G. (2019). Okul doyumunu artırmaya yönelik psiko-eğitim programının etkililiği. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(55), 987-1012.
  • Karafil, A. Y., Atay, E., Ulaş, M., & Melek, C. (2017). Spora katılımın beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları üzerine etkisinin araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-11.
  • Karatas, H., & Ozturk, C. (2020). Examining the effect of a program developed to address bullying in primary schools. The Journal of Pediatric Research,7(3), 243-249. [Crossref]
  • Kartal, H., & Bilgin, A. (2007). İlköğretim öğrencilerine yönelik bir zorbalık karşıtı program uygulaması: Okulu zorbalıktan arındırma programı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(2), 207-227.
  • Kazancı, F., & İlci, B. H. (2018). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde spor yapma durumlarına göre atılganlık ve akran zorbalığı özelliklerinin incelenmesi, Bitlis ili örneği. International Mountaineering and Climbing, 1(1), 25-30.
  • Ke, F., & Abras, T. (2013). Games for engaged learning of middle school children with special learning needs. British Journal of Educational Technology, 44(2), 225–242. [Crossref]
  • Koç, N. (2022). Erken çocukluk dönemini pandemi sürecinde yaşamış ilkokul 1. Sınıf öğrencilerinin sosyal becerilerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 1016- 1041. [Crossref]
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N., & Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 324-342.
  • Kolić-Vehovec, S., Smojver-Ažić, S., Martinac-Dorčić, T., Rončević- Zubković, B. (2019). Evaluation of serious game for changing students' behaviour in bullying situation. Journal Of Computer Assisted Learning, 36(3), 323–334. [Crossref]
  • Kriglstein, S., Hengstberger, F., Fribert, F., Stiehl, K., Schrank, B., Pfeiffer, A., Thomas and Wallner, G. (2020, Nov, 2-4). Be a buddy not a bully – two educational games to help prevent bullying in schools [Conference presentation abstract]. Annual symposium on computer-human Interaction in Play, Canada.
  • Kshirsagar, V. Y., Agarwal, R., & Bavdekar, S. B. (2007). Bullying in schools: prevalence and short-term impact. Indian pediatrics, 44(1), 25-28.
  • Kutlu, F., & Aydın, G. (2010). Akran zorbalığı ölçek geliştirme ön çalışması: Kendini bildirim formu. Türk Psikoloji Yazıları 13(25), 1-16. [Crossref]
  • Küçükibiş, H. F., Özkurt, B., Sirkeci, H., & Öztürk, O. (2022). Geleneksel oyun ve geleneksel çocuk oyunlarının eğitim-öğretim programlarındaki yeri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 1422-1436. [Crossref]
  • Lee, C. (2004). Preventing bullying in schools: A guide for teachers and other professionals. Sage.
  • Mancilla-Caceres, J. F., Espelage, D., & Amir, E. (2014). A computer game-based method for studying bullying and cyberbullying. Journal of School Violence, 14(1), 66-86. [Crossref]
  • Midgett, A., & Doumas, D. M. (2016). Training elementary school students to intervene as peer- advocates to stop bullying at school: a pilot study. Journal of Creativity in Mental Health, 11(3), 353-365. [Crossref]
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2020). Anadolu çocuk oyunları. TEGM.
  • Moazen, M., Zarech, M. K. (2016). Designing of educational games based on the concept of respect and the ınvestigation of its effectiveness on the decrease of physical bullying of the primary-school students with special needs. International Journal of Philosophy and Social-Psychological Sciences, 2(3), 27-33.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell.
  • Özen, Ü. H., & Aslan, H. (2024). Akran zorbalığının nedenleri ve çözüm önerilerine ilişkin okul öncesi ve ilkokul öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 8(2), 1-18. [Crossref]
  • Peker, A. (2015). Analyzing the risk factors predicting the cyberbullying status of secondary school students. Ted Egitim ve Bilim, 40(181), 57-75.
  • Pekrun, R., Frenzel, A., Goetz, T., & Perry, R. P. (2007). The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In P. A. Schutz, & R. Pekrun (Eds.), Emotion in education (pp. 13–36). Academic Press.
  • Polat, F., & Sohbet, R. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinde akran çatışmasına bakış. KSÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 15(2), 41-51. [Crossref]
  • Repo, L., & Sajaniemi, N. (2015). Prevention of bullying in early educational settings: Pedagogical and organisational factors related to bullying. European Early Childhood Education Research Journal, 23(4), 461-475. [Crossref]
  • Rigby, K. (2003). Consequences of bullying in schools. The Canadian journal of psychiatry, 48(9), 583-590. [Crossref]
  • Rose, C. A., Richman, D. M., Fettig, K., Hayner, A., Slavin, C., & Preast, J. L. (2014). Peer reactions to early childhood aggression in a preschool setting: Defenders, encouragers, or neutral bystander. Developmental Neurorehabilitation, 19(4), 246-254. [Crossref]
  • Sadler, D. T., Romine, L. W., Stuart, E. P., & Merle-Johnson, D. (2013). Game based curricula in biology classes: Differential effects among varying academic levels. Journal of Research in Science Teaching, 50(4), 479–499. [Crossref]
  • Sipahi, H., Kartal, E., Gökkılıç, B., Demir, H., Yoldaş, S., Yabar, S., May, Ö., Özdemir, A. E., Sarıgül, M. & Oğuz, V. T. (2019). Bornova ilçesi’nde dört okulda ergenlerde internet bağımlılığı ve güvenli internet kullanımının değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi, 58(4), 375–383. [Crossref]
  • Takış, Ö. (2006). Analysis of the impact of coping with bullying program designed for secondary schools [Doctoral dissertation]. Ankara University.
  • Temel, C., & Güllü, M. (2016). Bir beden eğitimi dersi çiz. Eğitim ve Bilim, 41(183), 351-361.
  • Totan, T., & Kabakçı, Ö. F. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sosyal duygusal öğrenme becerilerinin zorbalığı yordama gücü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 575-600.
  • Uğurlu, F. M., Kılıç, Y., & Yıldırım, E. (2020). Spor yapan bireylerin akran ilişkileri ve akran zorbalığının incelenmesi. Journal of History School, 44, 570-582. [Crossref]
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 233 - 242. [Crossref]
  • Ural, G., Gültekin-Akduman, G., & Şepitci-Sarıbaş, M. (2022). Okul öncesi çocuklarının akran zorbalığına maruz kalma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 12(1), 313-337. [Crossref]
  • Uysal-Toraman, A., Dağhan, Ş., & Kısa, Ö. (2021). Akran zorbalığını önlemede okul tabanlı müdahale programları: Sistematik derleme. Humanistic Perspective, 3(2), 359-399. [Crossref]
  • Yaman, E., Eroğlu, Y., & Peker, A. (2011). Başa çıkma stratejileri ile okul zorbalığı ve siber zorbalık. Kaknüs.
  • Yelboğa, N., & Koçak, O. (2019). Ergenlerde akran zorbalığını yordayan bazı faktörlerin zorba ve mağdur bireyler açısından değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 2286-2320.
  • Yıldız, C., Yılmaz, S., Yılmaz, A., Karan, N., Atiş, H., & Aygün, H. (2023). Okul öncesi dönemde akran zorbalığı üzerine güncel çalışmalarla ilgili bir içerik analizi. Social Sciences Studies Journal, 9(117), 9134-9140. [Crossref]
  • Yılmaz, G. K., & Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322. [Crossref]
  • Yücekaya, M. A., Sağın, A. E., & Uğraş, S. (2023). Okuldaki gizli danışmanlar: Beden eğitimi öğretmenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (59), 304-321. [Crossref]

The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 124 - 145, 28.02.2025
https://doi.org/10.25307/jssr.1594712

Abstract

The aim of this study is to examine the effect of educational games on peer bullying and emotion in physical education and game lessons. The study group consisted of 19 4th-grade primary school students (9 girls and 10 boys) from the 2023-2024 academic year, selected through criterion sampling. A game-based activity was implemented in physical education and game lessons for eight weeks. The Games and Emotions Scale for Children and the Peer Bullying Scale were used for data collection. The study followed a within-group experimental design, with pretest, posttest, and follow-up measurements. In data analysis, one-way ANOVA for repeated measures, one-way ANOVA for independent samples, and independent samples t-test were applied. The findings revealed that playing games in physical education and game lessons reduced peer bullying among children but did not have a significant impact on their emotional states. This effect was sustained in the retention measurements. Furthermore, no significant differences were found in peer bullying and emotional states based on gender and participation in sports courses outside school. Except for the bully sub-scale, no significant difference was observed in peer bullying concerning time spent on the internet. As a result, the study highlights the importance of educational games in reducing and preventing peer bullying. Additionally, integrating traditional games into the curriculum may help decrease peer bullying while improving students' social skills and empathy levels.

References

  • Adelantado‐Renau, M., Moliner‐Urdiales, D., Cavero‐Redondo, I., Beltran‐ Valls, M.R., Martínez‐Vizcaíno, V., & Álvarez‐Bueno, C. (2019). Association between screen media use and academic performance among children and adolescents: A systematic review and metaanalysis. JAMA Pediatr, 173(11), 1058–1067. [Crossref]
  • Alcaraz-Muñoz, V., Alonso, J. I., & Yuste, J. L. (2022). Design and validation of games and emotions scale for children (GES-C). Cuadernos de Psicología del Deporte, 22(1), 28-43.
  • Aksoy, G. (2019). Okullarda yaşanan akran zorbalığının nedenlerine ve müdahale yöntemlerine ilişkin okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşler (Tez No. 552440) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Andreou, E., Didaskalou, E., & Vlachou, A. (2015). Bully/victim problems among Greek pupils with special educational needs: Associations with loneliness and self-efficacy for peer interactions. Journal of Research in Special Educational Needs,15(4) 235–246. [Crossref]
  • Arslan, N., & Akın, A. (2016). Çözüm odaklı kısa süreli grupla psikolojik danışmanın lise öğrencilerinin akran zorbalığa etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 72-84. [Crossref]
  • Aslan, M., & Polat, M. O. (2023). Tüm boyutlarıyla akran zorbalığı. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 43-58.
  • Atik, G., & Kemer, G. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencileri arasındaki zorbalığı yordamada problem çözme becerisi, sürekli öfke-öfke ifade tarzları ve fiziksel özyeterliğin rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 198-206.
  • Ayrancı, M., & Aydın, K. M. (2022). Çocuklar için oyun ve duygu ölçeği (ODÖ-Ç): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mediterranean Educational Research Journal/Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi,16(42), 1-17. [Crossref]
  • Berchiatti, M., Ferrer, A., Galiana, L., Badenes-Ribera, L., & Longobardi, C. (2022). Bullying in students with special education needs and learning difficulties: The role of the student–teacher relationship quality and students’ social status in the peer group. Child & Youth Care Forum, 51(3), 515–537. [Crossref]
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. Kılıç, A., Özcan, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Canan, F., & Ataoğlu, A. (2010). Anksiyete, depresyon ve problem çözme becerisi algısı üzerine düzenli sporun etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, 11(1), 38-43.
  • Casper, D., & Card, N. (2017). Overt and relational victimization: A meta-analytic review of their overlap and associations with social-psychological adjustment. Child Development, 88(2), 466–483.
  • Clarkson, S., Charles, J. M., Saville, C. W. N., Bjornstad, G. J., & Hutchings, J. (2019). Introducing KiVa school-based antibullying programme to the UK: A preliminary examination of effectiveness and programme cost. School Psychology International, 40(4), 347-365. [Crossref]
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Cook, C., Williams, K., Guerra, N., Kim, T., & Sadek, S. (2010). Predictors of bullying and victimization in childhood and adolescence: A meta-analytic investigation. School Psychology Quarterly, 25(2), 65–83. [Crossref]
  • Coşkungönül, M. (2020). Spora katılımın ve seçili değişkenlerin akran zorbalığı üzerine etkisinin araştırılması. (Tez No. 655928) [Yüksek lisans tezi]. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Craig, W., Harel-Fisch, Y., Fogel-Grinvald, H., Dostaler, S., Hetland, J. Simons-Morton, B., Molcho, M., de Mato, M. G., Overpeck, M., Due, P., Pickett, W., HBSC Violence & Injuries Prevention Focus Group, & HBSC Bullying Writing Group (2009). A cross-national profile of bullying and victimization among adolescents in 40 countries. International Journal of Public Health, 54(Suppl 2), 216–224. [Crossref]
  • Çakır, N. (2017). Lise öğrencilerinde akran zorbalığı ve bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 485986) [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, B. B. (2023). 5-6 yaş çocuklarının dijital oyun bağımlılığı eğilimlerinin akran zorbalığı davranışlarını yordayıcı rolü. Hakkari Eğitim Fakültesi Dergisi,2(2), 10-25.
  • Çil, O., & Sefer, F. (2021). Sınıf öğretmenlerinin oyun temelli matematik etkinliklerine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 11(3), 1366-1385. [Crossref]
  • Eisenberg, N. (2000). Emotion, regulation, and moral development. Annual review of psychology, 51(1), 665-697. [Crossref]
  • Erdener, M. A., Tezci, E., & Sezer, F. (2019, April 20–22). Bullying among high school students [Conference presentation abstract]. Xth International Conference on Educational Research, Antalya.
  • Fabes, R. A., Eisenberg, N., Jones, S., Smith, M., Guthrie, I., Poulin, R., & Friedman, J. (1999). Regulation, emotionality, and preschoolers' socially competent peer interactions. Child development, 70(2), 432-442. [Crossref]
  • Funk, J.B., Baldacci, H.B., Pasold, T., & Baumgardner, J. (2004). Violence exposure in real-life, video games, television, movies, and the internet: is there desensitization? Journal of Adolescence,27(1), 23-39. [Crossref]
  • Gísladóttir, N.B. (2016). Cyberbullying among adolescents: bullies and victims associated with parental relations, online usage time and gender differences.[Doctoral dissertation], Reykjavik University.
  • Gökler, R. (2009). Okullarda akran zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 511-537.
  • Gümüş-Selek, F., Demir Küçükköseler, A., & Duran, B. (2022, August 25–27). A brief look at peer bullying among students aged 0-18 and special education students [Conference presentation abstract]. 5th Elmis International Special Education Congress, Konya.
  • Harman, J. P., Hansen, C. E., Cochran, M. E., & Lindsey, C. R. (2005). Liar, liar: Internet faking but not frequency of use affects social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression. CyberPsychology & Behavior, 8(1), 1-6. [Crossref]
  • Hartati, S., Safitri, D., Marini, A., & Wahyudi, A. (2020). Bullying behaviour in early childhood: Study at early childhood education institution in East Jakarta in Indonesia. Talent Development & Excellence, 12(1), 55–63.
  • Hazar, Z. & Ekici, F. (2021). Investigation of the relationship between digital game addiction and cognitions bullying of secondary school students. Gazi Journal of Physical Education and Sport Science, 26(1), 1–15.
  • Heggestad, E. D., Scheaf, D. J., Banks, G. C., Monroe Hausfeld, M., Tonidandel, S., & Williams, E. B. (2019). Scale adaptation in organizational science research: A review and best-practice recommendations. Journal of Management, 45(6), 2596-2627. [Crossref]
  • Hellström, L. & Beckman, L. (2020). Adolescents’ perception of gender differences in bullying. Scandinavian Journal of Psychology, 61 (1), 90–96.
  • Hesapçıoğlu, S. T., & Yeşilova, H. (2020). Internet addiction prevalence in youths and its relation with depressive symptoms, self-esteem, and bullying. Anatolian Journal of Psychiatry, 1(5), 483-490. [Crossref]
  • Jabbar, A. I. A., & Felicia, P. (2015). Gameplay engagement and learning in game-based learning: A systematic review. Review of Educational Research, 85(4), 740-779. [Crossref]
  • Jansen, D. E., Veenstra, R., Ormel, J., Verhulst, F. C., & Reijneveld, S. A. (2011). Early risk factors for being a bully, victim, or bully/victim in late elementary and early secondary education. The longitudinal TRAILS study. BMC Public Health, 11(1), Article 440. [Crossref]
  • Kadim, M. (2023). Duygusal gelişim. In Kızılkaya Namlı, A. (Eds.), Eğitimin kavramsal temelleri-8: Eğitim Psikolojisi, (1. Edition, s. 91,114). Efe Akademi.
  • Kalkan, S. A., Mızrak, Ş., Ayaz, A., & Aydın, G. (2019). Okul doyumunu artırmaya yönelik psiko-eğitim programının etkililiği. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(55), 987-1012.
  • Karafil, A. Y., Atay, E., Ulaş, M., & Melek, C. (2017). Spora katılımın beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları üzerine etkisinin araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-11.
  • Karatas, H., & Ozturk, C. (2020). Examining the effect of a program developed to address bullying in primary schools. The Journal of Pediatric Research,7(3), 243-249. [Crossref]
  • Kartal, H., & Bilgin, A. (2007). İlköğretim öğrencilerine yönelik bir zorbalık karşıtı program uygulaması: Okulu zorbalıktan arındırma programı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(2), 207-227.
  • Kazancı, F., & İlci, B. H. (2018). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde spor yapma durumlarına göre atılganlık ve akran zorbalığı özelliklerinin incelenmesi, Bitlis ili örneği. International Mountaineering and Climbing, 1(1), 25-30.
  • Ke, F., & Abras, T. (2013). Games for engaged learning of middle school children with special learning needs. British Journal of Educational Technology, 44(2), 225–242. [Crossref]
  • Koç, N. (2022). Erken çocukluk dönemini pandemi sürecinde yaşamış ilkokul 1. Sınıf öğrencilerinin sosyal becerilerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 1016- 1041. [Crossref]
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N., & Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 324-342.
  • Kolić-Vehovec, S., Smojver-Ažić, S., Martinac-Dorčić, T., Rončević- Zubković, B. (2019). Evaluation of serious game for changing students' behaviour in bullying situation. Journal Of Computer Assisted Learning, 36(3), 323–334. [Crossref]
  • Kriglstein, S., Hengstberger, F., Fribert, F., Stiehl, K., Schrank, B., Pfeiffer, A., Thomas and Wallner, G. (2020, Nov, 2-4). Be a buddy not a bully – two educational games to help prevent bullying in schools [Conference presentation abstract]. Annual symposium on computer-human Interaction in Play, Canada.
  • Kshirsagar, V. Y., Agarwal, R., & Bavdekar, S. B. (2007). Bullying in schools: prevalence and short-term impact. Indian pediatrics, 44(1), 25-28.
  • Kutlu, F., & Aydın, G. (2010). Akran zorbalığı ölçek geliştirme ön çalışması: Kendini bildirim formu. Türk Psikoloji Yazıları 13(25), 1-16. [Crossref]
  • Küçükibiş, H. F., Özkurt, B., Sirkeci, H., & Öztürk, O. (2022). Geleneksel oyun ve geleneksel çocuk oyunlarının eğitim-öğretim programlarındaki yeri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 1422-1436. [Crossref]
  • Lee, C. (2004). Preventing bullying in schools: A guide for teachers and other professionals. Sage.
  • Mancilla-Caceres, J. F., Espelage, D., & Amir, E. (2014). A computer game-based method for studying bullying and cyberbullying. Journal of School Violence, 14(1), 66-86. [Crossref]
  • Midgett, A., & Doumas, D. M. (2016). Training elementary school students to intervene as peer- advocates to stop bullying at school: a pilot study. Journal of Creativity in Mental Health, 11(3), 353-365. [Crossref]
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2020). Anadolu çocuk oyunları. TEGM.
  • Moazen, M., Zarech, M. K. (2016). Designing of educational games based on the concept of respect and the ınvestigation of its effectiveness on the decrease of physical bullying of the primary-school students with special needs. International Journal of Philosophy and Social-Psychological Sciences, 2(3), 27-33.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell.
  • Özen, Ü. H., & Aslan, H. (2024). Akran zorbalığının nedenleri ve çözüm önerilerine ilişkin okul öncesi ve ilkokul öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 8(2), 1-18. [Crossref]
  • Peker, A. (2015). Analyzing the risk factors predicting the cyberbullying status of secondary school students. Ted Egitim ve Bilim, 40(181), 57-75.
  • Pekrun, R., Frenzel, A., Goetz, T., & Perry, R. P. (2007). The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In P. A. Schutz, & R. Pekrun (Eds.), Emotion in education (pp. 13–36). Academic Press.
  • Polat, F., & Sohbet, R. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinde akran çatışmasına bakış. KSÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 15(2), 41-51. [Crossref]
  • Repo, L., & Sajaniemi, N. (2015). Prevention of bullying in early educational settings: Pedagogical and organisational factors related to bullying. European Early Childhood Education Research Journal, 23(4), 461-475. [Crossref]
  • Rigby, K. (2003). Consequences of bullying in schools. The Canadian journal of psychiatry, 48(9), 583-590. [Crossref]
  • Rose, C. A., Richman, D. M., Fettig, K., Hayner, A., Slavin, C., & Preast, J. L. (2014). Peer reactions to early childhood aggression in a preschool setting: Defenders, encouragers, or neutral bystander. Developmental Neurorehabilitation, 19(4), 246-254. [Crossref]
  • Sadler, D. T., Romine, L. W., Stuart, E. P., & Merle-Johnson, D. (2013). Game based curricula in biology classes: Differential effects among varying academic levels. Journal of Research in Science Teaching, 50(4), 479–499. [Crossref]
  • Sipahi, H., Kartal, E., Gökkılıç, B., Demir, H., Yoldaş, S., Yabar, S., May, Ö., Özdemir, A. E., Sarıgül, M. & Oğuz, V. T. (2019). Bornova ilçesi’nde dört okulda ergenlerde internet bağımlılığı ve güvenli internet kullanımının değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi, 58(4), 375–383. [Crossref]
  • Takış, Ö. (2006). Analysis of the impact of coping with bullying program designed for secondary schools [Doctoral dissertation]. Ankara University.
  • Temel, C., & Güllü, M. (2016). Bir beden eğitimi dersi çiz. Eğitim ve Bilim, 41(183), 351-361.
  • Totan, T., & Kabakçı, Ö. F. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sosyal duygusal öğrenme becerilerinin zorbalığı yordama gücü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 575-600.
  • Uğurlu, F. M., Kılıç, Y., & Yıldırım, E. (2020). Spor yapan bireylerin akran ilişkileri ve akran zorbalığının incelenmesi. Journal of History School, 44, 570-582. [Crossref]
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 233 - 242. [Crossref]
  • Ural, G., Gültekin-Akduman, G., & Şepitci-Sarıbaş, M. (2022). Okul öncesi çocuklarının akran zorbalığına maruz kalma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 12(1), 313-337. [Crossref]
  • Uysal-Toraman, A., Dağhan, Ş., & Kısa, Ö. (2021). Akran zorbalığını önlemede okul tabanlı müdahale programları: Sistematik derleme. Humanistic Perspective, 3(2), 359-399. [Crossref]
  • Yaman, E., Eroğlu, Y., & Peker, A. (2011). Başa çıkma stratejileri ile okul zorbalığı ve siber zorbalık. Kaknüs.
  • Yelboğa, N., & Koçak, O. (2019). Ergenlerde akran zorbalığını yordayan bazı faktörlerin zorba ve mağdur bireyler açısından değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 2286-2320.
  • Yıldız, C., Yılmaz, S., Yılmaz, A., Karan, N., Atiş, H., & Aygün, H. (2023). Okul öncesi dönemde akran zorbalığı üzerine güncel çalışmalarla ilgili bir içerik analizi. Social Sciences Studies Journal, 9(117), 9134-9140. [Crossref]
  • Yılmaz, G. K., & Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322. [Crossref]
  • Yücekaya, M. A., Sağın, A. E., & Uğraş, S. (2023). Okuldaki gizli danışmanlar: Beden eğitimi öğretmenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (59), 304-321. [Crossref]
There are 76 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Original Article
Authors

Bahar İpek 0009-0000-3059-360X

Zarife Taştan 0000-0002-7229-2706

Early Pub Date February 28, 2025
Publication Date February 28, 2025
Submission Date December 2, 2024
Acceptance Date February 19, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA İpek, B., & Taştan, Z. (2025). The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson. Journal of Sport Sciences Research, 10(1), 124-145. https://doi.org/10.25307/jssr.1594712
AMA İpek B, Taştan Z. The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson. JSSR. February 2025;10(1):124-145. doi:10.25307/jssr.1594712
Chicago İpek, Bahar, and Zarife Taştan. “The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson”. Journal of Sport Sciences Research 10, no. 1 (February 2025): 124-45. https://doi.org/10.25307/jssr.1594712.
EndNote İpek B, Taştan Z (February 1, 2025) The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson. Journal of Sport Sciences Research 10 1 124–145.
IEEE B. İpek and Z. Taştan, “The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson”, JSSR, vol. 10, no. 1, pp. 124–145, 2025, doi: 10.25307/jssr.1594712.
ISNAD İpek, Bahar - Taştan, Zarife. “The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson”. Journal of Sport Sciences Research 10/1 (February 2025), 124-145. https://doi.org/10.25307/jssr.1594712.
JAMA İpek B, Taştan Z. The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson. JSSR. 2025;10:124–145.
MLA İpek, Bahar and Zarife Taştan. “The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson”. Journal of Sport Sciences Research, vol. 10, no. 1, 2025, pp. 124-45, doi:10.25307/jssr.1594712.
Vancouver İpek B, Taştan Z. The Effect of Game on Peer Bullying and Emotions in Physical Education and Game Lesson. JSSR. 2025;10(1):124-45.

26355     18836     18837         8748

Journal Download Statistics