The layer thickness of flexible pavements is one of the important parameters affecting permanent deformations. In this study, the effect of sub-base thickness and asphalt concrete thickness on the deformations under axial loads was investigated using the Plaxis 2D finite element software. In the study, 100, 200, 300, 400, 500, and 600 kPa pressure were applied to the asphalt pavement surface. In the first case, the base layer of 30 cm thickness was kept constant, and the asphalt layer was changed from 9 to 14 cm. In the second case, the asphalt thickness at 9 cm and the base layer thickness of 30 cm were kept constant, and the sub-base layer thickness was selected at 30, 40, and 50 cm. As a result of the completed analysis, it was observed that the deformations on the pavement surface decreased with increasing thickness of the layers; furthermore, the use of a sub-base layer in the pavement considerably increases the deformation resistance.
Esnek kaplamaların tabaka kalınlığı, kalıcı deformasyonları etkileyen önemli parametrelerden biridir. Bu çalışmada, alttemel ve asfalt tabaka kalınlıklarının eksenel yükler altındaki deformasyonlara etkisi Plaxis 2D programı kullanılarak araştırılmıştır. Çalışmada asfalt kaplama yüzeyine 100, 200, 300, 400, 500 ve 600 kPa basınç uygulanmıştır. İlk durumda, 30 cm kalınlığındaki temel tabakası sabit tutulmuş ve asfalt tabakası 9 ila 14 cm arasında değiştirilmiştir. İkinci durumda, 9 cm'lik asfalt kalınlığı ve 30 cm'lik temel tabaka kalınlığı sabit tutulmuş ve alt temel tabaka kalınlığı 30, 40 ve 50 cm olarak seçilmiştir. Tamamlanan analizler sonucunda, üstyapı yüzeyindeki deformasyonların artan tabaka kalınlıkları ile azaldığı gözlemlenmiş olup, alt temel tabakasının deformasyon direncini önemli derecede arttırdığı gözlemlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Geotechnical Engineering, Transportation Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 21, 2024 |
Publication Date | June 21, 2024 |
Submission Date | March 15, 2024 |
Acceptance Date | May 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |