In order to respond to increasing demand in line with the effects of globalization and the consumers’ preferences, the transportation sector has needed to focus on constantly improving itself and its efficiency. Currently, operating transportation operations through optimal transport routes have become critical. This study attempts to determine the optimal transportation route for exporting marble from Turkey to France using multi- criteria decision-making methods. The study first reviews the literature to determine the 6 main and 18 sub-criteria that have been mentioned the most. The study submitted these criteria to groups made up of logistics company managers, operation executives, and scholars in order to get expert opinions. The study uses the program Super Decisions to create a hierarchy structure for the analytical hierarchy process (AHP) and to calculate the criterion weights.
The study collected information from companies providing service between Afyon and Lyon regarding the costs and transit times of the five different transportation routes that are currently used. The study then analyzed the emissions for each of these five routes using the tools from the emissions calculator software EcoTransIT. By using the criterion weights found using the AHP method, the five transportation routes were analyzed in terms of the same group using the technique for order of preference by similarity to ideal solution (TOPSIS) method to determine which route is the most appropriate. After the analysis, the study compared the various routes and selected the seaway + inland waterway intermodal transportation route as the optimal one due to its low cost and minimal transit time and emission values.
Küreselleşmenin etkisi ve tüketicilerin tercihleri doğrultusunda artan talebe karşılık vermek amacıyla taşımacılık sektörü sürekli kendini geliştirmeye ve verimliliğini arttırmaya odaklanması gerekmektedir. Günümüzde optimal taşıma rotaları üzerinden taşımacılık operasyonlarını gerçekleştirmek bu yüzden kritik öneme sahiptir. Bu çalışmada, Türkiye-Fransa mermer taşımacılığında optimal rota çok kriterli karar verme yöntemleriyle belirlenmeye çalışılmıştır. Öncelikli olarak literatür taranarak rota seçimini etkileyen kriterlerden en çok üzerinde durulan 6 ana ve 18 alt olmak üzere 24 kriter belirlenmiştir. Belirlenen kriterler lojistik sektöründe taşımacılık hizmeti sağlayan şirket yöneticileri, operasyon uzmanları ve alanında uzman akademisyenlerin oluşturduğu gruba sunulmuş ve kriterler son haline getirilmiştir. Super Decision programı kullanılarak AHP yönteminin temeli olan hiyerarşik yapı oluşturulmuş ve kriter ağırlıkları elde edilmiştir.
Sektörde Afyon-Lyon noktaları arasında taşımacılık hizmeti sağlayan işletmelerden günümüzde kullanılan 5 farklı rotanın maliyet ve transit süre bilgileri elde edilmiştir. EcoTransIT emisyon hesaplama aracıyla rotaların emisyon analizi yapılmıştır. TOPSIS yöntemiyle aynı lojistik uzmanlarınca değerlendirilen 5 rota AHP yöntemiyle elde edilen kriter ağırlıklarıyla beraber analiz edilmiş ve söz konusu iki nokta arasında optimal taşıma rotası belirlenmiştir. Analizler sonucunda denizyolu+iç suyolu intermodal taşımacılık rotası diğer alternatiflere göre sahip olduğu düşük maliyetin yanı sıra kısmen transit süre ve düşük emisyon değerleri avantajıyla Afyon-Lyon plaka mermer taşınmasında optimal rota olarak belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2023 |
Submission Date | October 21, 2022 |
Acceptance Date | December 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |
The JTL is being published twice (in April and October of) a year, as an official international peer-reviewed journal of the School of Transportation and Logistics at Istanbul University.