Küreselleşme ile meydana gelen değişim ve gelişmeler, teknolojinin aktif ve yaygın halde kullanılması, tüm sektörlerde değişimi ve yenilenmeyi beraberinde getirmiştir. Bu gelişmelerden etkilenen turizm sektörü, zaman içerisinde farklılık göstermeye başlayan turist talep ve ihtiyaçlarını karşılayabilmek adına akıllı teknolojileri kullanmaya başlamıştır. Turizm sektöründe akıllı teknolojilerin sıkça kullanıldığı alanlardan biri de, akıllı şehir kavramından türemiş olan akıllı destinasyonlardır. Başarılı turist deneyimini sağlamak, sürdürülebilir, yenilikçi, son teknoloji alt yapısına sahip destinasyonlar oluşturmak ve rekabet düzeyini arttırmak amacıyla destinasyon yönetim örgütlerinin, destinasyonları akıllı hale getirmek için zaman ve kaynak ayırdığı görülmektedir. Bu bağlamda akıllı şehir ve akıllı destinasyon kavramlarının anlaşılması ve akıllı destinasyon uygulama örneklerini ortaya koymak önem arz etmektedir. Bu amaçla çalışmada, akıllı şehir ve akıllı destinasyon kavramları değerlendirilmiş, akıllı destinasyon uygulamalarına yer verilmiştir.
The changes and developments that have occurred with globalization, the active and widespread use of technology have brought about change and renewal in all sectors. The tourism sector, which has been affected by these developments, has started to use smart technologies in order to meet the demands and needs of tourists, which have begun to differ over time. One of the areas where smart technologies are frequently used in the tourism sector is smart destinations, which are derived from the concept of smart city. It is seen that destination management organizations allocate time and resources to make destinations smart in order to provide a successful tourist experience, to create sustainable, innovative, state-of-the-art destinations and to increase the level of competition. In this sense, it is important to understand the concepts of smart city and smart destination and to reveal smart destination application examples. For this purpose, the concepts of smart city and smart destination were evaluated and smart destination applications were included in the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |