Burdur Müzesi’nin bahçesinde iyi durumda korunan portre büst, 1987 yılında müzeye kazandırılmıştır. Sivil bir yurttaştan satın alınan eser, Burdur ilinin merkez Çallıca köyünde ele geçirilmiştir. Köyün yakınlarındaki Cormasa antik kenti buluntusu olarak düşünülen kadın portre büstü, kireç taşından yontulmuştur. Günümüze kadar yayımlanmayan kadın büstüne boynundaki kolye ve ikonografisiyle birlikte bir kimlik ve başındaki saç modası ve diğer üslup özellikleriyle de bir dönem önerisi getirilmiştir. Kadının boynundaki çoklu küreciklerden tasarlanan kolyenin ucundaki hilal motifi, eserin kimliği açısından önemlidir. Başındaki şal ve boynundaki kolyesiyle kadın portresi, Men rahibesini simgeler. Bu durum, Pisidia’daki merkezi Antiocheia olan Men kültünün, Burdur’da da varlığını göstermektedir. Kadın başındaki alın merkezinden her iki yana ayrılan ve geçişlerinde oldukça sıkı işlendiği dalgalı saç bukleleriyle tasarlanan “Ceres” tipi saç modasıyla kadın başı, Hadrianus (MS 117-138) döneminde, imparatorun eşi Vibia Sabina portrelerinden esinlenerek yontulmuştur. Saç modasıyla Hadrianus dönemi önerisi getirilen kadın portresindeki diğer üslup özellikleri de eserin, Erken Hadrianus dönemine tarihlendirilmesini mümkün kılmıştır. İmparator Hadrianus döneminde güçlü bir Neoklasizm söz konusuydu. Bu yüzdendir ki döneminin portrelerinde, yontulan kişilerin karakteristik özellikleri idealize (güzelleştirilerek) edilerek aktarılmaktaydı. Portresi yapılan kadının karakteristik özellikleri ise gerçekçi bir şekilde aktarılmıştır. Son olarak Geç Hadrianus (MS 130 sonrası) döneminde göz bebeği ve iris, ilk kez tek matkap darbesiyle işlenmiştir. Kaleme alınan kadın başında ise karakteristik özelliklerin gerçekçi aktarılmasıyla birlikte gözbebeği ve iris işlenmemiştir. Bu önemli üslup özellikleriyle Men rahibesini, MS 130 öncesine vermek mümkündür.
Kadın portre büstünün çalışılmasına izin veren Burdur Müze Müdürlüğü’ne ve taş eserler sorumlusu Sayın Evren ŞAHİN’e teşekkür ederim.
The portrait bust, which is well-preserved in garden of the Burdur Museum, was acquired by the museum in 1987. The artefact, which was purchased from a citizen, was found in the central village of Çallıca in Burdur. The portrait bust, thought to be a find from Cormasa near the village, was sculpted from limestone. The bust of the woman, which has not been published until the present day, has been identified by the necklace around her neck and her iconography, and a period has been suggested by the hairstyle on her head and other stylistic features. The crescent motif at the end of the necklace designed with multiple spheres around the woman's neck is important for the identity of the artefact. The woman portrait with the shawl on her head and the necklace around her neck symbolizes the priestess of Men. This shows that the cult of Men, of whom centre in Pisidia is Antioch, was also present in Burdur. The woman head with the “Ceres” type hairstyle, which was designed with wavy hair tresses separated from the centre of the forehead on both sides and tightly processed at the transitions, was sculpted by being inspired by the portraits of the emperor's wife Vibia Sabina during the period of Hadrian (117-138 AD). The other stylistic features in the woman portrait, of which hairstyle fashion suggests the Hadrian period, also make it possible to date the artefact to the Early Hadrian period. There was a strong Neoclassicism during the period of emperor Hadrian. Therefore, in the portraits of the period, the characteristic features of the sculpted people were idealized (beautified). The characteristics of the portrayed woman, on the other hand, are realistic. Finally, in the Late Hadrian period (after 130 AD), the pupil and iris were carved with a single drill stroke for the first time. On the woman head, the pupil and iris were not processed, although the characteristic features were realistically reflected. With these important stylistic features, it is possible to date the priestess of Men to before 130 AD.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Greek and Roman Period Archeology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2023 |
Publication Date | December 27, 2023 |
Submission Date | August 24, 2023 |
Acceptance Date | December 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |
Journal of Universal History Studies © 2018 by Sabit Dokuyan is licensed under CC BY-NC-SA 4.0