Ovit and Zigana Tunnels are one of the centers of transportation networks of national and international importance due to their location. These two tunnels are the continuation of regional and global communication networks. Ovit and Zigana Tunnels, one of the mainstays of the Silk Road in Turkey; It is among Turkey's national and international missions as a means of geoeconomic and geocultural transfer. Ovit and Zigana Tunnels; It constitutes the connection points of BTK, TRACECA, TENT, BSEC and the highway corridors in and around the Black Sea and is a transit zone. As international spatial connection points, these two tunnels are corridors opening to Eurasia. With the opening of the tunnels, transportation will have the opportunity to develop in the east-west and north-south directions, and topographic obstacles will be overcome by saving time and energy in the Eastern Black Sea. For this reason, Turkey should consider locating the Ovit and Zigana tunnels in a position to connect to both north-south and east-west transportation networks. Turkey's perception of the Ovit Tunnel as a two-way communication line connecting the Caucasus and Central Asia will enable the region to become a crossroads in commercial and cultural relations with these regions, and will bring the transportation corridor to the fore from a geostrategic perspective in terms of access to these regions. Zigana Tunnel, as a corridor to open to Europe, is the continuation of the Silk Road and therefore one of the Asia-Europe connection points for Turkey. Likewise, the fact that one end of the Ovit Tunnel is a corridor opening to Europe and the other to Asia turns this tunnel into a two-way geostrategic center that allows communication with both the Caucasus and Central Asia, as well as with Europe. This study aims to examine Turkey's gains from the Ovit and Zigana tunnels in the Black Sea Basin in terms of national and international geopolitics. The study was handled with progressive and concrete space approaches.
Ovit ve Zigana tünelleri, bulundukları konum itibari ile ulusal ve uluslararası öneme sahip ulaşım ağlarının merkezlerinden biridir. Bu iki tünel, bölgesel ve küresel iletişim ağlarının da devamıdır. Türkiye’de İpek Yolu’nun dayanak noktalarından olan Ovit ve Zigana tünelleri; jeoekonomik ve jeokültürel aktarım aracı olarak Türkiye’nin ulusal ve uluslararası misyonları arasında yer almaktadır. Ovit ve Zigana tünelleri; BTK, TRACECA, TENT, KEİT ile Karadeniz ve çevresindeki karayolu koridorlarının bağlantı noktalarını oluşturmakta ve transit bölge olma niteliği göstermektedir. Uluslararası açıdan mekânsal bağlantı noktaları olarak bu iki tünel, Avrasya’ya açılan koridorlardır. Tünellerin açılması ile ulaşım doğu-batı, kuzey-güney yönlü olarak gelişme imkânı elde edecek ve Doğu Karadeniz’de zaman ve enerji tasarrufu sağlanarak topografik engeller aşılacaktır. Bu nedenle Türkiye, Ovit ve Zigana tünellerinin hem kuzey-güney yönlü hem de doğu-batı yönlü ulaşım ağlarına bağlanacak konumda yer almasını değerlendirmelidir. Ovit Tüneli’ni Türkiye’nin Kafkasya ve Orta Asya’ya bağlanan çift yönlü iletişim hattı olarak görmesi, bu bölgelerle sağlanacak ticari, kültürel ilişkilerde bölgenin kavşak noktası haline gelmesini sağlayacak ve bu bölgelere erişim açısından ulaşım koridorunu jeostratejik açıdan ön plana çıkaracaktır. Zigana Tüneli ise Avrupa’ya açılacak olan bir koridor olarak, İpek Yolu’nun devamı ve dolayısı ile Türkiye için Asya-Avrupa bağlantı noktalarından biridir. Aynı şekilde Ovit Tüneli’nin bir ucunun Avrupa’ya bir ucunun Asya’ya açılan bir koridor niteliği taşıması, bu tüneli hem Kafkasya ve Orta Asya ile hem de Avrupa ile iletişim kurmasını sağlayan iki yönlü jeostratejik merkeze dönüştürmektedir. Bu çalışma, Karadeniz Havzası’nda bulunan Ovit ve Zigana tünellerinin ulusal ve uluslararası jeopolitik açıdan Türkiye’nin kazançlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, progressif ve somut mekan yaklaşımlarıyla ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Geography |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2024 |
Submission Date | May 19, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 5 |